Aandeel Boskalis Westminster

Wat is de koers en verwachting van het aandeel Boskalis Westminster? Lees de laatste analyses van onze analisten en bekijk de actuele beurskoers en grafiek. Bestudeer de fundamentele cijfers, de andere aandelen binnen deze sector, de prestaties van de afgelopen vijf jaar en krijg inzicht in de laatste adviezen en dividenden. Kortom, lees alles wat u moet weten over dit aandeel. Bent u op zoek naar een broker om in Europese en Amerikaanse aandelen te handelen, klik dan hier.

Koninklijke Boskalis Westminster NV

Boskalis Westminster aandeel huidig

ISIN: NL0000852580
Tickercode: BOKA | Beurs:

Laatste koersupdate: uur

EUR

Periode:
EUR
Hoogste dagkoers
Laagste dagkoers
Aandeel Boskalis Westminster kopen Open een rekening

Grafiek Aandeel Boskalis Westminster

  • 1 D
  • 1 W
  • 1 M
  • 6 M
  • YTD
  • 1 J
  • 5 J
  • Max
Loading ...
Loading ...

Verwachting aandeel Boskalis Westminster Analyse aandeel Boskalis door Bonconsul: Boskalis doet beter dan verwacht (H1 resultaten)

Analyse van het aandeel Boskalis Westminster

20-08-2020
Aandeel Boskalis (HOLD, 11% opwaarts potentieel), is een belangrijke speler in maritieme diensten. Het bedrijf heeft een gediversifieerde vloot van 900 boten en drijvend materiaal en stelt 11,345 mensen te werk die voor een omzet van €2.64mrd (2019) zorgen.

In dit artikel over aandeel Boskalis wordt besproken:

Analyse aandeel Boskalis door Bonsoncul - Boskalis doet beter dan verwacht

Aandeel Boskalis-Westminster

Aandeel Boskalis; pandemie krijgt geen vat op de groep

Tot verbazing van analisten kon het bedrijf zijn omzet op een constant niveau houden van €1.26mrd terwijl analisten een daling van -10% hadden voorspeld. Een zeer bemoedigende prestatie voor het aandeel Boskalis.

Bagger & Infra (57% van de omzet) daalde met -8% tot €673m (H1 2019: €733m veroorzaakt door de reisbelemmeringen en quarantaines gelinkt aan de pandemie, vooral buiten Europa. Er bleek een gezonde vraag vanuit Europa, denk aan versterkingen van Nederlandse dijken en het aanleggen van een eiland nabij Amsterdam. Er was een nog grotere vraag vanuit Azië (vooral India en Singapore) en Rusland. Het beste nieuws is misschien dat de utilisatiegraad van de zogenaamde ‘hoppers’ (die zand vanuit de zeebodem naar boven ‘spuwen’) met 28 weken op jaarbasis een stuk hoger lag dan bij de competitie met DEME(28), De Nul (24) en Van Oord (20), wat een teken is dat Boskalis zijn vloot toch gemakkelijker aan de man kan brengen. Daartegenover stond wel een daling van de marge maar dit werd gecompenseerd door erg zwaar in de kosten van het hoofdkantoor te snijden.

Offshore Energy (39% van de omzet) deed het goed en groeide +6.7% naar €506m (H1 2019: €474m). Er was een sterke vraag naar zeebodem interventies en transport gelinkt aan Offshore wind. De groei werd mede bepaald door de overname van ‘Horizon’ vorig jaar. Aan de andere kant was de vraag naar dienstverlening vanuit de oliesector laag, gezien deze momenteel zoveel mogelijk cash op zak houden om hun aandeelhouder een dividend uit te kunnen betalen.

De Towage & Salvation tak (5% van de omzet) deed het uitstekend met een groei van +33% tot €95m (H1 2019: €71m). Slecht weer in het eerste kwartaal maakte dat heel wat schepen moesten ‘getakeld’ worden.

Aandeel Boskalis nieuws; Geen nood aan tijdelijke werkloosheid of hulp vanuit de overheid

Omdat het bedrijf zo sterk bleef presteren vroeg het in geen enkele mate hulp aan de overheid. Men kwam overigens niet in aanmerking voor hulp net omdat het zo goed ging. De Adjusted EBITDA kwam uit op €204m (H1 2019: €136m), opnieuw fors hoger dan analisten hadden verwacht (€156m).

Een van de belangrijkste key take aways is dat het offshore energy segment dit keer een positief bedrijfsresultaat kon aantonen. Normaal het zwakke broertje wat de winstgevendheid betreft doordat vele kleine spelers (overal te wereld), de marges onder druk zetten met lage prijzen én een lagere kwaliteit aan service. Het bedrijf lijkt zo toch zijn woorden van ‘we gaan onze projecten goed uitkiezen’ te gaan waarmaken. Al blijven we voorzichtig, want deze CEO is toch al 14 jaar in dienst en het zou toch verbazen mocht hij nu opeens zoveel bekwamer zijn geworden.

Er werd wel een zware waardevermindering genomen (€148m) op goodwill in Towage & Salvation en een paar boten, nu blijkt dat de contracten met Irak en Rusland de komende 12-24 maand niet zullen verlengd worden, maar dit heeft geen impact op de cash generatie. Het is alleen opnieuw jammer.

Aandeel Boskalis analyse - De pandemie krijgt geen vat op de groep - aandeel boskalis nieuws

Dividend Boskalis

Impressionante generatie van cash geeft hoop voor een sterk dividend van het aandeel Boskalis in 2021

Alsof de EBITDA op het pré-Corona Niveau nog niet genoeg was slaagde men erin het werkkapitaal te verminderen met €-177m (H1 2019: €+87m), wat dus een positief effect op de cash generatie heeft voor datzelfde bedrag. Vermits de capex op het niveau het jaar ervoor stond steeg zo de vrije kasstroom naar €228m (H1 2019: €-135m) of €1.7 per aandeel.

Men verwacht de tweede jaarhelft op het niveau van vorig jaar. Voor baggerwerk en Infra ziet men een Midden Oosten dat zwaar projecten aan het uitstellen is als maatregel tegen de lagere inkomsten doordat de olieprijs zo hard gezakt is sinds februari. Ook Americas (behalve Canada) en Africa houden nu wel de broekriem aan. Daarentegen is er ruime vraag vanuit de andere regio’s, en dan in het bijzonder ook voor Offshore Energy.

Voor het volledige jaar verwacht men, dankzij een goed gevuld orderboek van €4.7mrd, dat de EBITDA op hetzelfde niveau zal eindigen als vorig jaar. Het werkkapitaal zou slechts beperkt stijgen. Dit noopt ons in te schatten dat de vrije kasstroom voor 2020 zal eindigen op ongeveer €200m (2019: €146m) of €1.5 per aandeel.

Gezien de kerngezonde balans van de onderneming en de cashpositie die zou uitkomen op een €500m, denken we dat een dividend van €1 (wat €131m zou kosten) in 2021 realistisch is, zo zou men ook ver jaar zonder dividend (2020) gelijk gecompenseerd hebben. Zeker omdat het bedrijf in zijn beleid ook prefereert voor een cash dividend. Daarnaast denken we dat ze de rest kan gebruiken voor hogere capex van €200 tot €400m zoals eerder gepland maar uitgesteld door de pandemie. Hun vloot dient immers nog aangepast te worden aan de vraag in de markt, een nadeel dat de concurrenten wel niet hebben.

Noteer dat het bedrijf ook prompt zijn terugkoopprogramma van aandelen heeft opgestart met nog €40m budget. Er bestaat geen twijfel dat eigenaren van het aandeel Boskalis hopen op een dividend.

Aandeel Boskalis kopen

Conclusie over het aandeel Boskalis: De sterke cash generatie dat ook verwacht wordt zich door te trekken naar het volledige jaar zadelt het bedrijf bijna op met een luxe probleem (aan wat al dat geld spenderen?) gezien de balans ook dermate gezond is. We verhogen dan ook ons koersdoel van €19.4 naar €20.9 maar vermits het aandeel Boskalis zo sterkt stijgt vandaag zakt het beleggingsidee van BUY naar HOLD.

Het aandeel Boskalis is tijdens het schrijven van dit artikel met +13.75% gestegen tot €18.69 sinds de publicatie op Bonconsul van de resultaten op donderdag.

Grafiek boskalis - koers boskalis - aandeel boskalis

Lees verder Show less

Vorige analyses van het aandeel Boskalis Westminster

Het aandeel Boskalis heeft in de periode van 2009 tot 2015 een flinke groei meegemaakt.

De koers van het aandeel wist in die tijd zelfs te verdrievoudigen.

Sindsdien heeft de baggeraar het zwaar en laat het aandeel een duidelijke underperformance zien ten opzichte van de AEX.

aandeel Boskalis koers grafiek koersdoel

Onderwerpen die in dit artikel worden besproken:

  • Korte geschiedenis van Boskalis
  • Activiteiten van Boskalis
  • Reden voor de underperformance van de afgelopen jaren
  • Prestatie vergeleken met concurrenten

Korte geschiedenis van het aandeel Boskalis

Boskalis werd in het jaar 1910 opgericht door een aantal families in Sliedrecht. De naam die het bedrijf destijds nog had was ‘FA. Kraaijeveld en Van Noordenne’. Ruim 20 jaar later wordt het bedrijf omgezet in een NV en krijgt het de naam ‘Baggermaatschappij Bos & Kalis’.

Omdat Boskalis al vanaf het begin over een relatief grote vloot beschikte, kreeg het na de Eerste Wereldoorlog een enorme opdracht voorgeschoteld. In opdracht van de Nederlandse Staat bouwde Boskalis mee aan de belangrijke Zuiderzeewerken. Mede dankzij deze opdracht wist Boskalis snel verder te groeien.

Nadat de eerste internationale stappen waren gezet, speelde Boskalis in 1953 weer een belangrijke rol voor de Nederlandse strijd tegen het water. Na de watersnoodramp werden mede dankzij Boskalis de Nederlandse Deltawerken ontwikkelt.

Als kers op de taart ontving Boskalis in 1971 het predicaat “Koninklijke”. Inmiddels is Boskalis beursgenoteerd en uitgegroeid tot marktleider op het gebied van baggeren, offshore energy en sleep- en bergingsdiensten.

 

Activiteiten van Boskalis

Boskalis is een wereldwijde speler op het gebied van baggeren, maritieme dienstverlening en offshore energy. Omdat Boskalis een breed scala aan activiteiten kent, is het bedrijf opgesplitst in drie verschillende divisies.

De grootste divisies zijn ‘Offshore Energy’ en ‘Dredging & Inland Infra’. De derde en kleinste divisie is ‘Towage & Salvage’.

Offshore Energy

Binnen de divisie Offshore Energy worden voornamelijk olie- en gasbedrijven ondersteund. Met gespecialiseerde offshore schepen helpt Boskalis bijvoorbeeld met het installeren van een booreiland. Daarnaast krijgt Boskalis door de opkomst van duurzame energie steeds meer opdrachten voor de aanleg van offshore windparken.

Dit onderdeel van Boskalis is in de afgelopen jaren flink gegroeid. Terwijl in 2012 nog 15% van de omzet viel toe te schrijven aan Offshore Energy, was dit in 2016 bijna 51%.

Dredging & Inland Infra

Baggeren was jarenlang de hoofdactiviteit van Boskalis. Binnen deze divisie worden zowel vaarroutes verbreed als nieuwe stukken land drooggelegd. Mooie voorbeelden van dergelijke projecten zijn de uitbreiding van het Suezkanaal of de aanleg van de Tweede Maasvlakte in Rotterdam.

Daarnaast helpt Boskalis mee met het aanleggen van nieuwe infrastructuur, zowel op het land als op het water. Denk hierbij aan de aanleg van snelwegen, bruggen of het beschermen van kusten en oevers.

Zoals gezegd, stond Boskalis altijd bekend om haar baggerwerkzaamheden. De laatste jaren is de groei in deze divisie echter ver te zoeken en is het inmiddels voorbijgestreefd door de divisie Offshore Energy. De divisie Dredging & Inland Infra is echter nog altijd goed voor 45% van de omzet.

Towage & Salvage

De derde divisie Towage & Salvage is slechts goed voor 5% van de omzet van Boskalis. Ook hier is de omzet de afgelopen jaren verder gedaald.

Onder deze divisie vallen onder andere de havensleep- en terminaldiensten. Deze activiteiten heeft Boskalis ondergebracht in joint ventures. Daarnaast heeft Boskalis hier altijd schepen klaarstaan die kunnen assisteren in noodsituaties. Denk hierbij aan schepen bergen die in nood zijn of wrakken verwijderen die voor overlast zorgen voor de scheepvaart.

Reden voor de underperformance van de afgelopen jaren

In onderstaande grafiek heb ik het aandeel Boskalis vergeleken met de AEX-index. Het moge duidelijk zijn dat het aandeel Boskalis de afgelopen twee jaar ondermaats presteert ten opzichte van de benchmark. Terwijl de AEX in deze periode met ruim 10% is gestegen, daalde het aandeel Boskalis met 25%.

Aandeel Boskalis vs AEX index koers grafiek

Deze enorme underperformance van het aandeel Boskalis komt uiteraard niet uit de lucht vallen. Dit is een rechtstreeks gevolg van een dalende omzet en winstgevendheid van het bedrijf.

  2012 2013 2014 2015 2016 2017* 2018*
Omzet in miljarden euro’s 3,08 3,14 3,17 3,24 2,51 2,40 2,47
Nettowinst in miljoenen euro’s 241 327 506 424 297 191 200

*Jaren 2017 en 2018 zijn verwachtingen van door Bloomberg gepolste analisten

Deze omzetdaling komt voor rekening van de divisies Dreding & Inland Infra en Towage & Salvage. Al jarenlang daalt de omzet verder binnen deze onderdelen van Boskalis. De groei binnen het onderdeel Offshore Energy dient de daling in de overige twee divisies dus op te vangen. Dit lukt echter niet volledig.

Dat de omzetstijging binnen Offshore Energy afvlakt is niet de schuld van de opkomst van de duurzame energie projecten. Met name de investeringen van olie- en gasbedrijven in oude boorplatforms of in de zoektocht naar nieuwe boorlocaties laten te wensen over.

Na de crash in de olieprijs die vorig jaar plaatsvond, hebben bedrijven uit de energiesector flink gesneden in de kosten om rendabel te blijven. Nog altijd heeft Boskalis flink last van deze dalende investeringen.

Prestatie vergeleken met concurrenten

Ook ten opzichte van concurrenten zijn de koersprestaties van het aandeel Boskalis niet om naar huis te schrijven. Zowel het Portugese aandeel ‘Mota Engil’ als het Italiaanse ‘Salini Impregilo’, aandelen uit landen waarvan de beurs niet al te goed presteert, deden het in de afgelopen twee jaar stukken beter dan het aandeel Boskalis.

Om aandeelhouders in de komende jaren tevreden te houden, is het voor Boskalis dus belangrijk om de zaakjes weer op orde te krijgen. Enerzijds dient de daling in de omzet binnen de twee probleemdivisies te stoppen.

Daarnaast moet Boskalis in de komende jaren verder profiteren van de groeiende vraag naar duurzame energie en de daarbij behorende offshore opdrachten.

De informatie in deze column is niet bedoeld als beleggingsadvies en geldt niet als aanbeveling tot het doen van enige belegging. De auteur heeft geen positie in één van voornoemde financiële instrumenten.

 

Het aandeel Boskalis kopen of verkopen via LYNX?

LYNX geeft u de mogelijkheid om in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel Boskalis. U heeft toegang tot 135 beurzen in meer dan 33 landen. Bekijk het aanbod:

Waarom in aandelen van Boskalis Westminster beleggen via LYNX?

Met een beleggingsrekening via LYNX koopt en verkoopt u voordelig aandelen van vrijwel elk beursgenoteerd bedrijf ter wereld – dus ook Boskalis Westminster. Met directe toegang tot wereldwijde beurzen koopt u buitenlandse aandelen direct op de thuismarkt. Zo profiteert u van een hoog handelsvolume en een lage spread. U hoeft niet te wachten tot de beurzen opengaan, maar handelt voor- of nabeurs als het u uitkomt. Zo bent u niet afhankelijk van de tijdsverschillen. Handelen doet u daarnaast via een stabiel platform met innovatieve trading tools, waarmee u direct gedegen analyses kunt maken. Belegt u met het oog op een stijgende koers door long te gaan, of verwacht u een dalende koers en gaat u short? Met LYNX is het mogelijk, zodat u het maximale uit uw aandelen Boskalis Westminster kunt halen.

Bent u klaar voor de volgende stap in beleggen? Ontdek dan of LYNX bij u past en sluit u aan bij duizenden ervaren beleggers.

Voor- & nabeurs handelen in Boskalis Westminster?

Voorbeurs en nabeurs handelen is niet enkel voor de professionele beleggers weggelegd. Via LYNX kunt u reageren op (grote) koersbewegingen die buiten de reguliere handelstijden plaatsvinden, bijvoorbeeld wanneer cijfers van het aandeel Apple voor- of nabeurs bekend worden gemaakt.

Ontdek voor- & nabeurs handelen via LYNX

Boskalis Westminster aandeel: aandeelhoudersvergaderingen

Datum Event type

Sectorgenoten aandeel Boskalis Westminster

Ontvang de LYNX Nieuwsbrieven
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Koersdetails aandeel Boskalis Westminster


Boskalis Westminster : fundamentele cijfers in EUR

Dividendrendement --
Omzet ratio --
Omzet per aandeel --
Cashflow per aandeel --
Intensiteit van investeringen --
Intensiteit van arbeid --
Werkkapitaal (mln.) --
Cashratio 1 --
Cashratio 2 --
Cashratio 3 --
Return on Investment (ROI) --
Equity ratio --
Debt ratio --
Cash ratio --
Quick ratio --
Current ratio --
Loading ...

Boskalis Westminster Aktie Performance

Loading ...
1D 0 0 %
1W 0 0 %
1M 0 0 %
6M 0 0 %
YTD 0 0 %
1Y 0 0 %
5Y 0 0 %
Er zijn geen dividenduitkeringen voor dit bedrijf