Het aandeel Canopy is een van de bekendste namen in de cannabisindustrie. Net als veel andere Canadese cannabisbedrijven met een grote marktkapitalisatie, heeft Canopy de afgelopen anderhalf jaar echter moeilijke tijden doorgemaakt. De aanhoudende financiële problemen, het vertrek van de voormalige CEO Bruce Linton en de COVID-19-pandemie hebben allemaal bijgedragen aan de woelige periode.
Canopy blijft echter nog steeds één van de grootste bedrijven in de branche met een marktkapitalisatie van 8,7 miljard Canadese dollar. Het aandeel Canopy wordt veel lager verhandeld dan een jaar geleden, wat betekent dat sommige beleggers denken dat dit een goed moment is om het aan hun portefeuille toe te voegen. In dit artikel duiken we dieper in op het aandeel Canopy.
De volgende onderwerpen worden besproken:
Koers aandeel Canopy
Het aandeel Canopy heeft succes gekend in de cannabis bubbel tussen 2018 en 2019. De cannabis sector heeft het erna toch iets moeilijker gehad. Vele bedrijven hebben het namelijk moeilijk met het creëren van winstgevende producten of diensten. Het aandeel Canopy zit momenteel sinds het midden van 2019 in een dipje, maar tot verbazing van vele beleggers heeft het coronavirus niet veel schade berokkend aan het aandeel Canopy. Dit zorgt ervoor dat het vertrouwen een boost heeft gekregen.
Wat is Canopy?
Canopy Growth Corporation, voorheen Tweed Marijuana, is een cannabisbedrijf gevestigd in Ontario. Tweed werd opgericht door Bruce Linton en Chuck Rifici in 2013, en omgedoopt tot Canopy Growth Corporation in 2015 na een fusie met Bedrocan Canada. In april 2014 werd Canopy het eerste cannabisbedrijf in Noord-Amerika dat openbaar werd verhandeld.
In april 2019 was Canopy ‘s werelds grootste cannabisbedrijf, gebaseerd op de waarde van alle aandelen of marktkapitalisatie.
Nieuws over aandeel Canopy
10 augustus 2020: Eerste kwartaalresultaten
Het Canadese bedrijf rapporteerde de resultaten over het eerste kwartaal van het boekjaar 2021 en bepaalde belangrijke cijfers kwamen hoger binnen dan verwacht. De netto-omzet van Canopy bedroeg 110,4 miljoen Canadese dollar wat 2 procent hoger was dan in het voorgaande kwartaal en 22 procent hoger dan in het eerste kwartaal van 2020.
27 juli 2020: Canopy lanceert online CBD-winkel voor de Amerikaanse markt
Canopy is de online CBD ruimte binnengedrongen. Het bedrijf heeft onlangs aangekondigd dat hun online CBD-winkel, ShopCanopy.com, nu open is voor zaken. Hoewel het hoofdkantoor van Canopy in Canada is gevestigd, richt ShopCanopy.com zich specifiek op de Amerikaanse markt. In de VS is, in tegenstelling tot marihuana, CBD-olie volledig legaal. De site bevat de vrij uitgebreide selectie CBD-producten van Canopy, naast die van andere merken. Meer opvallend is dat het ook de aankomende lijn CBD-goederen van Martha Stewart zal bieden. Stewart is vorig jaar door het bedrijf aangenomen als adviseur.
12 mei 2020: Canopy introduceert nieuwe cannabis dranken-, chocolade- en vape-producten
Canopy introduceerde nogmaals nieuwe CBD producten. De eerste THC-geïnfuseerde drank die op de Canadese markt kwam oogstte positieve vroege recensies en een sterke consumentenvraag in het hele land, en sindsdien zijn er meer verzendingen naar retailers gestuurd om aan de aanhoudende vraag te voldoen. Canopy bracht ook vier cannabis chocoladerepen uit en ze brachten ook een aantal componenten van de vape-pen uit, waaronder batterijen, pods en cartridges.
16 april 2020: Canopy kondigt veranderingen aan in wereldwijde operaties
Canopy kondigde een reeks wereldwijde operationele veranderingen aan om hun producties verder te optimaliseren, vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen en de efficiëntie van de wereldwijde activiteiten te verbeteren. Canopy is van plan om een aantal van hun activiteiten en fabrieken te sluiten in Zuid-Afrika , Canada, Latijns-Amerika, en de Verenigde Staten. Dit heeft als doel de kosten van Canopy fors te verminderen zonder dat het de productie verlaagt.
Financiële resultaten Canopy
De netto-omzet van Canopy bedroeg $ 79 miljoen in het tweede kwartaal, wat iets lager is dan in het voorgaande kwartaal, maar wel 17 procent hoger dan in het tweede kwartaal van 2019.
Het nettoverlies van Canopy over de periode bedroeg $ 78 miljoen, of $ 0,22 per aandeel. Dit was veel kleiner dan het tekort van meer dan $ 950 miljoen in het tweede kwartaal van 2019.
De omzetgroei van het bedrijf werd in niet geringe mate ondersteund door een stijging van 54 procent op jaarbasis van de verkoop van medicinale marihuana, die in totaal iets meer dan $ 25 miljoen bedroeg. De omzet in het steeds competitieve recreatieve segment daalde met 11 procent tot $ 33 miljoen.
Balans
Resultatenrekening
Aandeel Canopy: Technische analyse
Bij het bekijken van de grafiek van het aandeel Canopy is het technisch gezien in een vroege neerwaartse trend als we het bekijken op een iets langere termijn. Op korte termijn zal het aandeel Canopy hoogstwaarschijnlijk in een zijwaartse trend blijven voor een korte periode. Het aandeel Canopy kan natuurlijk een nieuwe trendbeweging beginnen, maar dan zal het breuk moeten maken van de bodem in maart door het coronavirus of een breuk van de top die in de maand januari plaatsvond. Bij een breuk van de bodem, zal het aandeel Canopy de neerwaartse trend verder zetten. Bij een breuk van de top, kan het aandeel Canopy een nieuwe korte opwaartse trend beginnen. Beleggers zullen die twee punten goed in de gaten moeten houden.
Advies aandeel Canopy
Ondanks de uitdagingen in verband met het coronavirus die hebben gewogen op de verkoop van recreatieve cannabis, steeg de omzet van Canopy jaar op jaar met 22 procent tot 110 miljoen Canadese dollar. De winst werd gedeeltelijk aangewakkerd door een hogere verkoop van medicinale cannabis, die een daling van de verkoop voor volwassenen meer dan compenseerde. Canopy’s cannabis dranken maakten ook een sterke start.
Canopy maakt zich ook op voor een duw in de Amerikaanse markt met een focus op CBD-producten. Recente partnerschappen met NFL-ster Patrick Mahomes en populaire media-persoonlijkheid Martha Stewart zouden moeten helpen om de groei van Canopy het komende jaar te stimuleren.
Goede resultaten
In het eerste kwartaal steeg de omzet van Canopy met 22 procent in vergelijking met vorig jaar, tot 100 miljoen Canadese dollar. Tegelijkertijd is het nettoverlies jaar op jaar met 34 procent of 66 miljoen Canadese dollar afgenomen. Canopy neemt actieve maatregelen om het cashverlies te verminderen door het personeel te verminderen en het bedrijfsmanagement te herstructureren.
Sinds de lancering heeft het bedrijf meer dan 1,2 miljoen cannabis dranken in Canada gedistribueerd. Canopy’s Cannabis 2.0-portfolio, bestaande uit drankjes, chocolaatjes, vape-cartridges en vape-pennen, is nu goed voor 13 procent van de totale business-to-business-omzet.
De sterkst presterende segmenten in het kwartaal waren internationaal. De omzet van medicinale cannabis steeg met 181 procent in Duitsland. Canopy bracht $ 20,2 miljoen aan verkoop van medicinale marihuana op, wat neerkomt op 92,3 procent groei ten opzichte van de $ 10,5 miljoen die ze in het vorig kwartaal verkochten.
De nieuwe CEO
Misschien wel de belangrijkste reden waarom investeerders groot inzetten op Canopy, is het hoge niveau van vertrouwen in de nieuwe CEO van Canopy, David Klein. Dat is in het geheel niet verrassend. Klein was voorheen CFO van Constellation Brands. Constellation Brands is ook de grootste aandeelhouder van Canopy. Zij hebben Klein zelf uitgekozen.
Klein heeft al agressieve stappen genomen om Canopy op weg naar winstgevendheid te brengen. In april kondigde Canopy een herstructurering van haar wereldwijde activiteiten aan om kosten te besparen.
Legalisatie
Canopy heeft een overeenkomst om het cannabisbedrijf Acreage Holdings over te nemen, maar dat zal pas gebeuren nadat de VS marihuana federaal heeft gelegaliseerd. Zodra de deal is gesloten, heeft het Canopy toegang tot de Noord-Amerikaanse winkels van Acreage waar ze hun cannabis afgeleide producten kunnen verkopen – onder meer vapes, dranken, eetwaren en chocolaatjes.
Canopy heeft ook een samenwerkingsovereenkomst met alcoholische drankengigant Constellation Brands en is van plan om op cannabis gebaseerde sportdranken te lanceren via de overname van BioSteel Nutrition.
--- ---
--- (---%)Displaying the --- grafiek
Displaying today's chart