Het bedrijf Groupon heeft echter een sterke merknaam en is vrijwel bij iedereen bekend. De Amerikaanse marketingonderneming biedt online deals en kortingen aan op restaurants, reizen, hotels en dergelijke.
De koers van het aandeel Groupon heeft sinds de beursgang vooral teleurgesteld. Op het huidige niveau onder de huidige omstandigheden lijkt het aandeel echter wel aantrekkelijk.
In dit artikel worden de volgende onderwerpen besproken:
- Wat doet Groupon?
- Hoe gaat Groupon verder groeien?
- De financiële cijfers van Groupon
- Technische analyse van het aandeel Groupon
Wat doet Groupon?
Iedereen is altijd op zoek naar de beste prijzen en de mooiste aanbiedingen. Sinds 2008 speelt Groupon slim in op die trend in combinatie met de opkomst van het internet. Via de Groupon website en App kun je als consument namelijk 24 uur per dag enorme kortingen krijgen bij het ontdekken van leuke activiteiten. Groupon is namelijk een Amerikaanse e-commerce marktplaats die internationaal consumenten verbindt met lokale handelaren door activiteiten, reizen, goederen en diensten met (hoge) kortingen aan te bieden in 15 landen.
Wat zegt het bedrijf over zichzelf: “Groupon is een wereldwijde aanbieder van lokale deals en dé plek om aankopen te doen waar en wanneer jij dat wilt. Door Groupon’s wereldwijde schaalvoordelen en netwerk, biedt het bedrijf overal ter wereld de beste deals aan.”
Groupon groeit nog steeds
Groupon is behoorlijk populair en heeft 48,8 miljoen actieve klanten. Die klanten lijken bovendien loyaal te zijn, aangezien 84% van de klanten zegt dat ze waarschijnlijk binnen 60 dagen na de laatste aankoop opnieuw een aankoop via het platform zullen doen. In 10 jaar tijd wist het bedrijf bijna 1,5 miljard Groupons te verkopen die consumenten hielpen meer dan $ 30 miljard te besparen. Ruim 70% van de aankopen worden mobiel gedaan. De app van Groupon is dan ook de op drie na meest bezochte retail-app in de VS en heeft meer dan 190 miljoen downloads wereldwijd. Er valt nog enorm veel groei te behalen. In het derde kwartaal van 2018 vergaarden ze namelijk 260.000 nieuwe klanten.
Bovenstaande klinkt als een enorm succes, maar toch wist het bedrijf nooit echter grote winsten te behalen. De harde tegenwind is ook terug te zien in de koers van het aandeel Groupon sinds de beursgang. In 2011 ging Groupon naar de beurs voor meer dan $20 per aandeel. Momenteel zwalkt het aandeel al tijden tussen de $3 en $6. Daarom wil het bedrijf zich nu gaan transformeren tot een all-round lokale marktplaats.
Hoe gaat Groupon verder groeien?
Kostenbesparingen: Groupon heeft het afgelopen jaar vol ingezet op kostenbesparingen. Vooral de operationele kosten zijn nu flink afgenomen. De positieve cash flow die hierdoor ontstaat zet het internetbedrijf in om haar bedrijfsmodel flink om te gooien. Het bedrijf wil af van het imago als korting ‘voucher’ bedrijf. Het bedrijf zegt dat deze business weliswaar een hoge marge heeft, maar tegelijkertijd een lage frequentie en van hoge mate afhankelijk is van reclame via de e-mail. In plaats daarvan willen ze een ‘open platform’ worden waarbij consumenten op een regelmatige basis producten en diensten kopen.
Booking: De laatste tijd biedt Groupon daarom steeds meer boekingsmogelijkheden aan. Je kunt nu onder andere reserveren bij restaurants, concerten en andere live events. Het bedrijf werkt samen met onder andere Ticketmaster, Viator en Tickets.com. Zeer recentelijk maakte het e-commerce bedrijf bekend een partnership te zijn aangegaan met AMC Entertainment Holding, een enorme exploitant van bioscopen. De samenwerking zal in de eerste helft van 2019 van start gaan. De samenwerking betekent dat Groupon tickets gaat verkopen van AMC-theaters op zijn online marktplaats. De deal kan Groupon een stap dichter bij een van zijn doelen brengen: een steeds frequenter platform worden voor consumenten die dagelijks op zoek zijn naar deals.
Card-Linked Offers: Een andere manier waarmee Groupon hoopt meer inkomsten te genereren en het ‘voucher-model’ meer te ontbinden is door middel van Groupon+. De consument kan dan zijn credit- of debitcard linken en krijgt dan korting in bijvoorbeeld restaurants als er betaald wordt met de gelinkte betalingskaart. Op deze manier hoopt het bedrijf klanten aan zich te binden.
Mogelijke crisis goed voor Groupon?
De laatste maanden zijn de aandelenbeurzen flink gedaald. Er spelen veel geopolitieke problemen maar er heerst vooral angst voor een afkoelende economie. Als die recessie echt zou plaatsvinden zou dat juist positief kunnen uitpakken voor Groupon. Wanneer mensen minder te besteden hebben, zijn ze juist eerder bereidt om gebruik te maken van kortingen en online deals. Groupon werd niet voor niets opgericht in 2008, tijdens het hoogtepunt van de financiële crisis.
De financiële cijfers van Groupon
Het bedrijf boekte afgelopen kwartaal een brutowinst van $ 306 miljoen. Dat Groupon volop investeert in groei, blijkt wel uit het feit dat dit het vijfde opeenvolgende kwartaal was waarin de brutowinst toenam in vergelijking met hetzelfde kwartaal een jaar eerder (YOY). In het derde kwartaal werd een nettowinst geboekt van $ 47,2 miljoen. Door de schikkingen die Groupon met IBM trof vanwege octrooibreuk bleef er in 2018 onder aan de streep niet veel over. Voor het hele jaar rekent Groupon toch nog op een nettowinst van circa $ 124 miljoen. Op 12 februari komt het bedrijf met de resultaten over het 4e kwartaal.
Indien de transformatie meer voeten in de aarde heeft gekregen, zullen deze cijfers zomaar eens kunnen gaan verassen. Analisten in Bloomberg gaan er in ieder geval vanuit dat Groupon in het 4e kwartaal een free cash flow van ruim $ 315 miljoen genereert. Voor 2018 komt de free cash flow dan uit op circa $ 119 miljoen. Ze zullen dit geld gebruiken om de hierboven besproken transformatie meer vorm te geven. Voor 2019 wordt dan ook een nettowinst van $ 145 miljoen verwacht door analisten. Als we de verwachte koers/winst-verhouding berekenen met deze cijfers komt daar een getal van 15 uit, wat het aandeel Groupon toch wel interessant maakt. Als het ze lukt om de transformatie succesvol te maken, dan kan het aandeel Groupon zomaar eens de verassing van 2019 worden.
Technische analyse van het aandeel Groupon
Ook vanuit technisch oogpunt is het een interessant aandeel. De koers van het aandeel Groupon beweegt al sinds 2016 binnen een zeer brede horizontale bandbreedte. In 2016 en 2017 vormde Groupon namelijk meerdere koersbodems iets onder de $ 3. Zowel in 2016 en 2017 werd er rond de $ 6 tweemaal een top gevormd. De onderkant rond de $ 3 fungeerde recentelijk wederom als een vangnet en de koers wist de afgelopen weken te herstellen. Met de uitbraak uit de dalende trend is er ruimte vrijgekomen voor een verdere stijging richting de bovenkant van de bandbreedte. Onderweg komt het aandeel Groupon meerdere weerstandsniveaus tegen. De eerste weerstand ligt rond de $ 4,10 waar in 2018 meerdere koersbodems werden gevormd.
--- ---
--- (---%)Displaying the --- grafiek
Displaying today's chart