De toekomst ziet er echter beter uit. In veel landen zijn vaccinaties aan de gang, waardoor de reisbeperkingen aanzienlijk kunnen worden verzacht. Tegelijkertijd worden er bezuinigingsmaatregelen genomen door Lufthansa, die het financieel resultaat extra zullen helpen als het vliegverkeer weer aantrekt.
Hoe ziet de toekomst er nu uit voor het aandeel Lufthansa? In dit artikel bespreken we het aandeel en of het een goed idee is om in het Lufthansa te beleggen.
De volgende onderwerpen over het aandeel Lufthansa worden besproken:
Aandeel Lufthansa
Koers aandeel Lufthansa
Het aandeel Lufthansa zit sinds 2017 in een neerwaartse trend. Dit lijkt misschien slecht, maar het grotere plaatje is misschien zelfs nog een beetje slechter. Het aandeel is de afgelopen 20 jaar nergens echt heengegaan. Het heeft het grootste deel van die tijd zijwaarts bewogen. De pandemie heeft zeker ook zijn stempel gedrukt op het aandeel. Het aandeel Lufthansa daalde door de pandemie met 60 procent naar een dieptepunt van 7 euro per aandeel. Het aandeel heeft sindsdien een klein herstel gekend met enkele interessante technische gebeurtenissen die we zullen bespreken in de sectie technische analyse.
Een korte geschiedenis van Lufthansa
Deutsche Lufthansa AG, algemeen bekend als Lufthansa, is de grootste Duitse luchtvaartmaatschappij die, in combinatie met haar dochterondernemingen, de op één na grootste luchtvaartmaatschappij in Europa is wat betreft passagiers.
Het bedrijf werd opgericht op 6 januari 1926 door een fusie tussen Deutsche Aero Lloyd en Junkers Luftverkehr. Toen ging het bedrijf verder onder de naam Deutsche Luft Hansa Aktiengesellschaft. Dit bedrijf ging samen met Nazi Duitsland ten onder in 1945 en werd kort hierna in 1951 geliquideerd.
De Duitse bondsrepubliek richtte in 1953 een nieuw bedrijf op, genaamd de Aktiengesellschaft für Luftverkehrsbedarf. Dit bedrijf kocht een jaar later de merknaam Deutsche Lufthansa en ging onder die naam dan ook verder.
Het oostelijk deel van Duitsland, de Duitse Democratische Republiek richtte in 1955 ook een bedrijf op met de naam Deutsche Lufthansa maar zij hadden de Juridische rechten niet op de naam. Hierdoor ging het bedrijf in 1958 verder onder de naam Interflug. Interflug ging failliet in 1991 kort na de Duitse hereniging. Lufthansa werd hierdoor het grootste vliegtuigmaatschappij in Duitsland.
De gevolgen van de pandemie voor Lufthansa
Op 19 maart 2020 annuleerde Lufthansa 95 procent van alle vluchten vanwege een reisverbod door de COVID-19-pandemie. Als gevolg hiervan leed de luchtvaartmaatschappij in april 2020 een verlies van 1 miljoen euro per uur op. Lufthansa moest natuurlijk de kosten in de loop van 2020 verlagen. Maar de aanhoudende financiële gezondheidsrisico’s en reisbeperkingen zorgden nog steeds voor een verlies van ongeveer 500.000 euro per uur.
Lufthansa verloor zoveel geld dat de Duitse regering moest ingrijpen om financiële schade te beperken en een faillissement te voorkomen. Op 26 juni 2020 stemden de aandeelhouders van Lufthansa voor kapitaalmaatregelen en de deelname van het Economisch Stabilisatiefonds van de Bondsrepubliek Duitsland in Lufthansa. In totaal ontving Lufthansa deze zomer staatssteun van ongeveer 9 miljard euro. Met deze financiële steun is het belang van de regering in de luchtvaartmaatschappij gestegen tot 20 procent. Ook heeft Lufthansa de Duitse overheid hierdoor bestuurszetels toegekend.
Overige nieuws aandeel Lufthansa
Maart 2021
De luchtvaart is één van de meest vervuilende sectoren. De Europese Commissie is nu richtlijnen aan het opstellen om de sector in de goede richting te leiden. Op dit moment bepaalt de Europese Unie dat over korte vluchten, een zekere hoeveelheid duurzame brandstof moet gebruikt worden. Het gaat hier dan om SAF ofwel Sustainable Aviation Fuels. Lagekostenmaatschappijen zoals Ryanair en Easyjet vragen nu aan de Europese Unie om ook de langeafstandsvluchten te onderwerpen aan de nieuwe richtlijnen. De lagekostenmaatschappijen maken zich sterk dat de bulk van de uitstoot komt van de langeafstandsvluchten. Een woordvoerder van Lufthansa ijvert hierbij voor een internationale aanpak. Enkel op zo’n manier kan een level-playing field gegarandeerd worden.
Nog in maart krijgen we te horen dat Lufthansa het aantal vluchten zal verhogen. Hiermee probeert de luchtvaartmaatschappij in te spelen op de stijgende vraag. Voornamelijk de vraag rond het paasweekend zit in de lift.
Februari 2021
Lufthansa werd aangeklaagd door Ryanair wegens een vermoeden van discriminatie. Door de pandemie had Lufthansa financiële steun nodig van Duitsland om overeind te blijven. Ook andere individuele Europese landen gaven staatssteun aan enkele betrokken vliegtuigmaatschappijen. Ryanair trok naar het Hof van Justitie van de Europese Unie in Luxemburg. De Ierse lagekostenmaatschappij trok aan het kortste eind. De steun die werd gegeven aan Lufthansa, KLM, Austrian Airlines en TAP kon volgens het hof niet beschouwd worden als discriminatie.
Lufthansa Eurowings beslist in samenspraak met de vakbonden dat er in de zomer van 2021 voor ongeveer 130 nieuwe personeelsleden zullen worden aangenomen. Het gaat hierbij om cabinepersoneel.
Januari 2021
Lufthansa geeft obligaties uit ter waarde van 1.6 miljard euro. De totale uitgifte bestaat uit enerzijds een obligatie met een looptijd van vier jaar met een coupon van 3 procent. Deze moet 750 miljoen euro in het laatje brengen. De overige 850 miljoen euro is een obligatie op zeven jaar met een coupon van 3,875 procent.
Lufthansa’s financiële resultaten
De financiële resultaten van Lufthansa zien er niet goed uit, om het voorzichtig uit te drukken. Dit was natuurlijk te verwachten en de meeste beleggers waren zich goed bewust van de slechte resultaten die eraan zaten te komen. Lufthansa maakte heel duidelijk dat de pandemie een van de ergste crisissen is waarmee het bedrijf te maken heeft gehad. Een aantal vliegtuigen zijn permanent aan de grond gezet om zoveel mogelijk kosten te besparen. Het bedrijf heeft zijn plannen uiteengezet om ook in 2021 hun capaciteit verder te verminderen, aangezien de pandemie waarschijnlijk nog verder zal aanslepen.
Lufthansa boekte in het vierde kwartaal van 2020 een nettoverlies van 1,141 miljard euro met een tekort van 1,29 miljard euro in de Earnings Before Interest & Tax (EBIT). De omzet daalde met maar liefst 71 procent tot 2,59 miljard euro.
De jaarresultaten waren ook slecht. De luchtvaartgroep rapporteerde een nettoverlies van 6,73 miljard euro over het hele jaar en een EBIT van 5,45 miljard euro op een omzet van 13,59 miljard euro, een daling van 63 procent. De netto schuld steeg van 6,7 miljard euro een jaar eerder naar 9,9 miljard euro, terwijl de totale liquiditeit 10,6 miljard euro bedroeg, inclusief 5,7 miljard euro aan ongebruikte overheidssteun. Positief is wel dat Lufthansa meer dan voldoende liquiditeit heeft om eventuele verdere reisbeperkingen en andere moeilijkheden te doorstaan.
De resultatenrekening van Lufthansa
De balans van Lufthansa
Fundamental Explorer
Bent u benieuwd naar een uitgebreide analyse van het aandeel Lufthansa? Bekijk dan zeker de fundamental explorer waar u het Reuters Stock Report kunt terugvinden. Hierin vindt u o.a. een waarderingsscore van het aandeel Lufthansa. Er wordt ook een grondig waarderingsonderzoek gedaan van de concurrenten. In het rapport krijgt het aandeel Lufthansa ook een score toegekend die u in één oogopslag een idee moet geven, van hoe aantrekkelijk het aandeel is ten opzichte van de markt. Lufthansa krijgt de score twee op tien. Voor uitgebreide informatie, kunt u de tool in het LYNX Handelsplatform bekijken.
Aandeel Lufthansa: Technische Analyse
Sinds 2017 zit het aandeel Lufthansa in een neerwaartse trend. De crash in maart 2020 heeft de prijs natuurlijk ook nog verder naar beneden gedrukt. Hoewel het erg tegenstrijdig klinkt, heeft de pandemie misschien een dieptepunt in het aandeel gecreëerd. In de afgelopen maanden heeft het aandeel Lufthansa tweemaal een grote prijsstijging gekend.
De belangrijkste gebeurtenis in de grafiek is momenteel de dubbele bodem. Een dubbele bodem-patroon is een bullish omkeringspatroon. Na een neerwaartse trend herstelt het aandeel zich een beetje, maar zakt het na een tijdje terug naar het dieptepunt. Het tweede kleine herstel zal de doorslag geven. Het patroon wordt alleen voltooid als het de top van het eerste herstel kan doorbreken. Het volume in deze patronen is ook belangrijk, als de uitbraak een groter volume heeft, geeft dit aan dat de kans op succes toeneemt, maar in dit geval is het minder nuttig omdat het patroon is gevormd op de wekelijkse grafiek.
Wat de dubbele bodem patroon zo interessant maakt is dat het rond een zeer belangrijke steunniveau plaatsvindt. Op de grafiek hieronder ziet u hoe de steunzone sinds 2009 een belangrijke zone was voor het aandeel Lufthansa.
Conclusie voor het aandeel Lufthansa
Het aandeel Lufthansa maakt operationeel nog steeds een moeilijke periode door. De pandemie is nog niet voorbij. De meeste vliegtuigen zullen waarschijnlijk voorlopig aan de grond blijven. Lufthansa zou moeten kunnen profiteren van haar kapitaalreserves en staatssteun. Dat zou in de eerste plaats het voortbestaan van het bedrijf moeten waarborgen. De mogelijkheid van een vaccin en de invoering van een Europees vaccinpaspoort kan wel in het voordeel spelen van Lufthansa.
Het zomerseizoen is nog maar vier maanden van ons verwijderd en de vraag blijft of het vaccinatieproces efficiënt genoeg kan zijn om in de zomermaanden weer meer reizigers aan te trekken. Overheden over de hele wereld geven aan dat het virus zal aanslepen tot de wintermaanden van 2022, dus een ‘normale’ zomer kan misschien te optimistisch zijn. Het aantal varianten brengt ook zorgen met zich mee. Over het algemeen kan 2021 dus nog steeds een moeilijk jaar zijn voor Lufthansa, maar dat betekent niet dat u het aandeel moet negeren.
Het ergste is waarschijnlijk al voorbij, dus dit kan een ongelooflijke kans zijn om vroeg in het aandeel Lufthansa te stappen. Als het zomerseizoen begint, kan het spannend worden voor het aandeel Lufthansa. Er kunnen de komende maanden records komen voor reisorganisaties en daarmee ook voor luchtvaartmaatschappijen. Veel mensen hebben behoefte aan strand, zomer, en ontspanning. Zeker na een stressvol 2020. In de zomer moet duidelijk worden of 2021 de ommekeer gaat brengen voor het aandeel Lufthansa.
Zelf beleggen in aandelen Lufthansa via LYNX
U heeft de mogelijkheid om zeer voordelig aandelen te kopen of verkopen in vrijwel elk beursgenoteerd bedrijf ter wereld, dus ook in Lufthansa. Via het TWS Handelsplatform heeft u direct toegang tot 135 beurzen in 33 landen en kunt u voor- en nabeurs handelen in uw favoriete aandelen. Bekijk het aanbod:
--- ---
--- (---%)Displaying the --- grafiek
Displaying today's chart