Aandeel LVMH

Wat is de koers en verwachting van het aandeel LVMH? Lees de laatste analyses van onze analisten en bekijk de actuele beurskoers en grafiek. Bestudeer de fundamentele cijfers, de andere aandelen binnen deze sector, de prestaties van de afgelopen vijf jaar en krijg inzicht in de laatste adviezen en dividenden. Kortom, lees alles wat u moet weten over dit aandeel. Bent u op zoek naar een broker om in Europese en Amerikaanse aandelen te handelen, klik dan hier.

LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton S.A.

LVMH aandeel huidig

ISIN: FR0000121014 | WKN 853292
Tickercode: MC | Beurs:

Laatste koersupdate:14.07.55 05:50 uur

687.8

EUR

Periode:
-4.6 EUR
-0.66
Hoogste dagkoers
699.7
Laagste dagkoers
680.9
Aandeel LVMH kopen Open een rekening

Grafiek Aandeel LVMH

  • 1 D
  • 1 W
  • 1 M
  • 6 M
  • YTD
  • 1 J
  • 5 J
  • Max
Loading ...
Loading ...

Verwachting aandeel LVMH Aandeel LVMH: een blik op het grootste luxeconcern ter wereld

Analyse van het aandeel LVMH

Door Sven van Gasse

26-07-2024

Estimated reading time: 7 minutes

aandeel lvmh
LVMH is, na het farmabedrijf Novo Nordisk, het meest waardevolle bedrijf van Europa, gemeten naar beurswaarde. LVMH is een Frans bedrijf dat door de jaren heen is uitgegroeid tot het grootste conglomeraat van luxeproducten. Het bedrijf huisvest verschillende bekende merken, variërend van handtassen tot cognac.

Op 24 juli opende het Franse bedrijf zijn boeken. Door de grootte van LVMH en zijn wereldwijde aanwezigheid zijn de resultaten een belangrijk signaal voor de markt van luxegoederen. In dit artikel bespreken we LVMH en duiken we dieper in de financiële resultaten.

Geschiedenis

LVMH, voluit Louis Vuitton Moët Hennessy, is ‘s werelds grootste luxeconcern en staat synoniem voor elegantie, verfijning en uitmuntend vakmanschap. Het bedrijf ontstond in 1987 door de fusie van de modegigant Louis Vuitton en de sterke drankenproducent Moët Hennessy, maar de roots van beide bedrijven gaan veel verder terug.

Louis Vuitton werd in 1854 opgericht en begon als een bedrijf dat zich specialiseerde in het produceren van koffers, handtassen en accessoires. Louis Vuitton zelf ontwierp de eerste stapelbare en waterdichte reistassen, een revolutie in de bagagewereld. Zijn zoon George introduceerde in 1896 het iconische monogram, waarmee Louis Vuitton al snel een statussymbool werd.

Moët & Chandon, opgericht in 1743, en Hennessy, opgericht in 1765, bouwden beiden hun reputatie op als producenten van premium champagne en cognac. Moët & Chandon speelde een sleutelrol in de popularisering van champagne als drank voor speciale gelegenheden, terwijl Hennessy uitgroeide tot ‘s werelds grootste cognacproducent.

De fusie van Louis Vuitton en Moët Hennessy in 1987, geleid door Bernard Arnault, creëerde een nieuwe luxegigant die werd omgedoopt tot LVMH. Arnault, een visionair zakenman, zag het potentieel van een geconsolideerd luxe-imperium en breidde het merkportfolio agressief uit. Onder zijn leiding kocht LVMH merken zoals Givenchy, Fendi, Bulgari en Sephora.

LVMH diversifieerde verder door investeringen in mode, parfum, horloges, sieraden en detailhandel. Dit leidde tot een ongeëvenaarde spreiding in de luxesector. Het concern bleef ook innoveren met digitale transformatie en e-commerce, wat de toegankelijkheid en aantrekkelijkheid van hun producten wereldwijd vergrootte. De strategie van het combineren van erfgoed met moderniteit zorgde ervoor dat LVMH relevant bleef in een snel veranderende markt.

Vandaag de dag blijft LVMH onder leiding van Bernard Arnault en zijn familie een dominante figuur in de luxewereld. Met meer dan 70 merken en een aanwezigheid in meer dan 60 landen blijft het concern groeien.

Belangrijkste merken

Het belangrijkste merk van het bedrijf is, zoals de naam doet vermoeden, Louis Vuitton. Het iconische modehuis staat bekend om zijn luxueuze koffers, handtassen en accessoires. Het merk werd beroemd door zijn innovatieve, stapelbare koffers met platte bovenkanten en het herkenbare LV-monogram. Het monogram werd in 1896 geïntroduceerd door Georges Vuitton, de zoon van de oprichter. Vandaag de dag biedt Louis Vuitton een breed scala aan producten, waaronder prêt-à-porter kleding, schoenen, juwelen en horloges. De ontwerpen van Louis Vuitton worden wereldwijd erkend voor hun vakmanschap, kwaliteit en stijl.

Moët & Chandon is een van de meest prestigieuze champagnehuizen ter wereld. Het merk staat synoniem voor feestelijkheid en luxe, met zijn champagnes die worden geschonken bij talloze belangrijke gebeurtenissen en koninklijke ceremonies. Moët & Chandon introduceerde enkele baanbrekende innovaties in de champagneproductie, zoals de oprichting van de eerste kelder speciaal voor het rijpen van champagne. Hun vlaggenschip, Moët Impérial, is wereldwijd beroemd en geliefd. Moët & Chandon is ook eigenaar van de populaire Dom Pérignon champagne.

Hennessy is ‘s werelds grootste en meest prestigieuze producent van cognac. Het merk werd opgericht door de Ierse officier Richard Hennessy, die zijn kennis van distillatie naar de Franse stad Cognac bracht. Hennessy heeft een reputatie opgebouwd voor het produceren van hoogwaardige cognacs. De unieke smaak en kwaliteit van Hennessy-cognacs komen voort uit een zorgvuldig gecontroleerd productieproces en de rijping van eaux-de-vie in eikenhouten vaten.

In 2017 werd LVMH volledig eigenaar van het modemerk Christian Dior. Het kocht toen de overige aandelen van Dior die het bedrijf nog niet in zijn bezit had. Dior biedt een breed scala aan producten, waaronder haute couture, prêt-à-porter, accessoires, schoenen, juwelen en parfums. Het iconische parfum “Miss Dior” is een van de meest geliefde creaties van het huis.

Sephora is een belangrijke internationale retailer van schoonheidsproducten. Het merk staat bekend om zijn brede assortiment aan make-up, huidverzorging, haarverzorging en parfums van zowel eigen merk als vele andere luxe- en nichemerken. Sephora onderscheidt zich door zijn innovatieve winkelervaring, waar klanten producten kunnen testen en advies kunnen krijgen van deskundige beauty advisors. De “try before you buy” benadering en interactieve winkels maken Sephora tot een favoriete bestemming voor beauty-enthousiastelingen.

Prestaties aandeel LVMH

De afgelopen 5 jaar heeft het aandeel van LVMH een stevige groei doorgemaakt. In juli 2019 bedroeg de waarde van 1 aandeel zo’n €385. In april 2023 overschreed de waarde van een aandeel de kaap van €900. Deze groei werd gedreven door sterke financiële resultaten, strategische overnames en een consistente vraag naar luxeproducten, zelfs tijdens economische onzekerheden.

Hierdoor slaagde LVMH er als eerste Europese bedrijf ooit in om een marktwaarde van $500 miljard te overschrijden. Dit legde ook topman Bernard Arnault geen windeieren. Arnault bezit met zijn familie nog steeds 48% van de aandelen van het bedrijf. Door deze forse koersstijging werd Arnault even de rijkste persoon ter wereld, met een geschat vermogen van $212 miljard.

De Covid-pandemie had aanvankelijk een negatieve impact op de luxe-industrie, maar LVMH toonde veerkracht. Ondanks de tijdelijke sluiting van winkels en afname in internationale reizen, herstelde het aandeel snel dankzij een sterke online verkoop. Toen de economieën opnieuw opengingen, gingen consumenten massaal aan het kopen. Veel consumenten hadden extra kapitaal omdat zij tijdens de lockdowns niets konden uitgeven. Toen het weer mocht, gingen ze in hordes naar de winkel om zich te verwennen met luxeproducten.

Een cruciale factor in de aandelenprestaties van LVMH in de afgelopen jaren was de overname van Tiffany & Co. Deze werd in januari 2021 afgerond voor $15,8 miljard. De acquisitie versterkte LVMH’s positie in de juwelenmarkt en droeg bij aan de diversificatie van zijn merkenportfolio. De overname werd positief ontvangen door beleggers, wat de aandelenkoers verder opdreef.

LVMH rapporteerde recordcijfers, zelfs te midden van wereldwijde economische uitdagingen. In 2021 bereikte de omzet €64,2 miljard, een stijging van 20% ten opzichte van 2020. Ook in 2022 en 2023 bleef deze groei voortzetten. In beide jaren bedroeg de omzet respectievelijk €79 miljard en €86,2 miljard.

Verwachtingen 2024

Voor de rest van 2024 bleef LVMH naar goede gewoonte vaag in zijn verwachtingen, in het licht van een onzekere geopolitieke en economische omgeving. LVMH meldde dat het vol vertrouwen blijft en dat het een strategie handhaaft die gericht is op het verbeteren van de aantrekkelijkheid van zijn merken.

LVMH meldde nog dat er op 4 december 2024 een interim-dividend zal worden uitgekeerd ter waarde van €5,50 per aandeel.

Analisten verwachten daarentegen wel dat LVMH erin zal slagen om zijn omzet de komende jaren nog steeds te laten groeien. De kaap van een omzet van €100 miljard zou in 2025 of 2026 overschreden moeten worden.

Hiermee zien analisten de toekomst van LVMH rooskleurig in, met voornamelijk koopadviezen tot gevolg. Het gemiddelde koersdoel van analisten ligt op zo’n €830. Met een huidige waarde van €650 impliceert dit een opwaarts potentieel van meer dan 25%.

Technische analyse aandeel LVMH

Op de maandgrafiek noteert de koers van LVMH rond €715. Na het bereiken van het psychologische niveau van €1.000, lijken beleggers toch even de kat uit de boom te kijken. De EMA 50 lijkt op dit moment dynamische steun te bieden. De bulls moeten nu de prijs omhoog stuwen aangezien er ook een potentieel hoofd-en schouder patroon lijkt te vormen. Het technische koersdoel van het koerspatroon komt te liggen rond €450, wat een daling betekent van een slordige 35% van de huidige koers.

Technische analyse aandeel LVMH

Beleggen in het aandeel LVMH via LYNX

LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel LVMH. U heeft toegang tot 150 beurzen in 33 landen. Bekijk het aanbod:

Lees verder Show less

Vorige analyses van het aandeel LVMH

Het aandeel LVMH heeft het afgelopen jaar bijzonder goed gepresteerd.

Met sterke merknamen als Louis Vuitton en Dior is het bedrijf zowel inflatie- als recessiebestendig.

In dit artikel werpen we een blik op het Franse conglomeraat voor luxegoederen.

Aandeel LVMH (MC)

LVMH is een wereldwijde onderneming voor luxegoederen die bekend staat om haar producten van hoge kwaliteit en sterke merkherkenning. De portefeuille van het bedrijf omvat enkele van ‘s werelds meest iconische merken, waaronder Louis Vuitton, Moët & Chandon en Christian Dior.

De aandelen van LVMH hebben de afgelopen jaren goed gepresteerd, dankzij de sterke financiële prestaties van het bedrijf en de positieve vooruitzichten voor de luxegoederenindustrie. Het bedrijf heeft een consistente omzet- en winstgroei geboekt en het aandeel heeft het beter gedaan dan de bredere markt.

Beleggers hebben om meerdere redenen interesse in het aandeel LVMH. Ten eerste heeft de onderneming een sterke en gediversifieerde merkenportefeuille, waardoor de blootstelling aan één bepaalde markt of een bepaald product wordt beperkt. Daardoor kan de onderneming haar winstgevendheid en groeivooruitzichten handhaven, zelfs in tijden van economische onzekerheid of marktvolatiliteit.

Ten tweede is LVMH sterk aanwezig op de groeiende Chinese markt, een van de grootste en snelst groeiende markten voor luxegoederen ter wereld. De onderneming beschikt over een goed gevestigd netwerk van winkels en distributiekanalen in China en heeft kunnen profiteren van de toenemende vraag naar luxegoederen onder Chinese consumenten.

Ten derde heeft LVMH een sterke reputatie op het gebied van innovatie en productontwikkeling. Hierdoor kon LVHM zijn concurrenten voorblijven en zijn marktleiderschap kon behouden. De onderneming heeft stevig geïnvesteerd in onderzoek en ontwikkeling. Maar is er ook in geslaagd nieuwe en innovatieve producten te introduceren die door de consumenten goed worden ontvangen.

Financiële cijfers

Over het geheel genomen is LVMH een sterk en goed gepositioneerd bedrijf dat aantrekkelijke groeivooruitzichten en zijn aandeelhouders voortdurend weet te belonen in de vorm van dividend en share buy-backs. In 2021 betaalde het bedrijf €3,00 per kwartaal aan dividend. Wat bij de huidige koers van € 727 neerkomt op een dividendrendement van 1,65%. In de periode tussen 17 mei 2022 en 15 november 2022 kocht het bedrijf voor een bedrag van € 1 miljard aan eigen aandelen in.

Naar verwachting zal LVMH ook de komende jaren goede zaken blijven doen. In de afgelopen 5 jaar liet de omzet een gemiddelde groei (CAGR) zien van 12,5%. In 2022 wordt een omzet van € 78,9 miljard verwacht en in 2023 mikken analisten op een omzet van ruim € 84,3 miljard. De marges zijn de afgelopen jaren eveneens sterk verbeterd. Hierdoor groeide de winst de afgelopen 5 jaar gemiddeld met ruim 24% en dus bijna twee keer zo snel als de omzet. Voor heel 2022 wordt op een winst van € 14,7 miljard gerekend. In 2023 wordt een nettowinst van € 16,17 miljard verwacht door analisten.

Bovenstaande cijfers laten zien dat het aandeel LVMH momenteel op ongeveer 25x de winst voor 2022 wordt verhandeld en een forward P/E-ratio van 22,8 voor 2023. Daarmee is LVMH goedkoper dan het gemiddelde van de afgelopen 5 jaar dat op 32,6 ligt. Een belangrijke concurrent Hermes (RMS) wordt verhandeld op een veel hogere multiple van 51,6x. Hermes (RMS) is veel meer gefocust op één merk, maar profiteert op dit moment wel van de hypes rondom de Hermes tassen.

LVMH heeft bovendien een sterke balans met een debt-to-equity ratio van slechts 0,42. Doorgaans wordt een schuldratio van onder de 2,5 gezien als goed.


11 JAN 2023
20:00 – 21:45
Lynx Beleggersdebat 2023

8 experts geven tips, strategieën én inspiratie voor 2023. Meld u vrijblijvend aan voor het grootste beleggersdebat van de Benelux.

Luxegoederen als inflatie- en recessiehedge

Luxegoederen hebben een voordeel ten opzichte van andere consumptiegoederen. De vraag naar topmerken lijdt meestal niet onder stijgende prijzen, waardoor bedrijven als LVMH goed in staat zijn de inflatie de baas te blijven. Wanneer topmerken meer vragen, kunnen sommige ontwerpen zelfs aantrekkelijker worden voor statusbewuste kopers. Dit heeft gezorgd voor de reputatie dat de luxegoederen sector bescherming biedt tegen inflatie. Over de afgelopen 4 decennia zagen we dan ook dat de prijzen voor luxe handtassen en dure horloges sterker stegen dan het reguliere inflatie (CPI) cijfer.

Bovendien hebben vermogende mensen doorgaans minder last van economische tegenwind. Multimiljonairs zullen dus doorgaans met het kopen van luxegoederen, waardoor deze sector eveneens minder conjunctuurgevoelig is. Dit maakt het aandeel LVMH een interessante belegging in het huidige beursklimaat.

Technische analyse aandeel LVMH (MC)

In de afgelopen twee jaar heeft de koers van LVMH zich goed staande weten te houden. In de grafiek zien we een omgekeerd hoofd&schouder patroon met een weerstand (neklijn) rond € 740. Na een uitbraak boven deze weerstand kan het aandeel zijn weg omhoog vervolgen.

Op basis van het omgekeerde SHS-patroon kan een koersdoel worden berekend van € 940. De afstand tussen het hoofd en de neklijn bedraagt namelijk circa € 200 (€ 740 – € 540). Een eventuele doorbraak onder de steun op € 595 zou het technische beeld doen verzwakken. Dan kan de koers verder zakken tot € 540 of lager.

LVMH koers | LVMH stock | LVHM dividend

Beleggen in het aandeel LVMH via LYNX

LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel LVMH. U heeft toegang tot 150 beurzen in 33 landen. Bekijk het aanbod:

Waarom in aandelen van LVMH beleggen via LYNX?

Met een beleggingsrekening via LYNX koopt en verkoopt u voordelig aandelen van vrijwel elk beursgenoteerd bedrijf ter wereld – dus ook LVMH. Met directe toegang tot wereldwijde beurzen koopt u buitenlandse aandelen direct op de thuismarkt. Zo profiteert u van een hoog handelsvolume en een lage spread. U hoeft niet te wachten tot de beurzen opengaan, maar handelt voor- of nabeurs als het u uitkomt. Zo bent u niet afhankelijk van de tijdsverschillen. Handelen doet u daarnaast via een stabiel platform met innovatieve trading tools, waarmee u direct gedegen analyses kunt maken. Belegt u met het oog op een stijgende koers door long te gaan, of verwacht u een dalende koers en gaat u short? Met LYNX is het mogelijk, zodat u het maximale uit uw aandelen LVMH kunt halen.

Bent u klaar voor de volgende stap in beleggen? Ontdek dan of LYNX bij u past en sluit u aan bij duizenden ervaren beleggers.

Voor- & nabeurs handelen in LVMH?

Voorbeurs en nabeurs handelen is niet enkel voor de professionele beleggers weggelegd. Via LYNX kunt u reageren op (grote) koersbewegingen die buiten de reguliere handelstijden plaatsvinden, bijvoorbeeld wanneer cijfers van het aandeel Apple voor- of nabeurs bekend worden gemaakt.

Ontdek voor- & nabeurs handelen via LYNX

LVMH aandeel: aandeelhoudersvergaderingen

Datum Event type

Sectorgenoten aandeel LVMH

Ontvang de LYNX Nieuwsbrieven
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Koersdetails aandeel LVMH

Datum | Zeit 20.01.25 | 14:53
Kurs 687,80
Veränderung in USD -4.6
Änderung in % -0.66
Öffnungskurs 699,00
Slotkoers vorige handelsdag 692,40
Beurzen 1,00
Laagste dagkoers 680,90
Hoogste dagkoers 699,70
Laagste jaarkoers 608,90
Hoogste jaarkoers 700,00
Laagste koers 52 weken 566,00
Hoogste koers 52 weken 886,10
Marktkapitalisatie (mld.) 346,44
Loading ...


LVMH : fundamentele cijfers in EUR

Dividendrendement --
Omzet ratio 17,61
Omzet per aandeel 172,29
Cashflow per aandeel 36,80
Intensiteit van investeringen 69,58
Intensiteit van arbeid 30,42
Werkkapitaal (mln.) --
Cashratio 1 62,71
Cashratio 2 110,57
Cashratio 3 89,92
Return on Investment (ROI) 10,56
Equity ratio 43,64
Debt ratio 56,36
Cash ratio 23,45
Quick ratio 37,72
Current ratio 131,88
Loading ...

LVMH Aktie Performance

Loading ...
1D -4.6 -0.66 %
1W 35.8 5.49 %
1M 60.5 9.64 %
6M 2.8 0.41 %
YTD 54.7 8.64 %
1Y 22.5 3.38 %
5Y 253 58.19 %

Dividendstijging aandeel LVMH

Jaar Dividend Valuta Return
2023 13.00 EUR 1.76
2022 12.00 EUR 1.74
2021 10.00 EUR 1.37
2020 6.00 EUR 1.17
2019 6.80 EUR 1.63
2018 6.00 EUR 2.38
2017 5.00 EUR 2.03
Loading ...

Aandeel LVMH Bedrijfsinformatie LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton S.A.

LVMH is de absolute wereldleider op het vlak van luxe producten en staat voor Louis Vuitton Moët Hennessy. Het bedrijf werd opgericht in 1987 en heeft haar hoofdkantoor in Parijs. De Franse multinational is het resultaat van een fusie tussen Moët Chandon, Hennessy en Louis Vuitton. Er zijn vijf grote businessunits: modeartikelen en lederwaren, wijn en gedistilleerde dranken, parfums en cosmeticaproducten, horloges en sieraden en distributie. Enkele merken die behoren tot de merkportefeuille van LVMH zijn Belvedere, Dom Pérignon, Veuve Cliquot, Hublot, TAG Heuer en Givenchy parfum. De modeartikelen en lederwaren zorgen voor het grootste deel van de omzet. Wereldwijd heeft luxebedrijf 134.000 werknemers in dienst.

Basisgegevens aandeel LVMH

ISIN FR0000121014
Tickercode MC
Type aandeel
Valuta EUR
Land Frankreich
Indices CAC 40, Euro Top 50
Supersector Consumptiegoederen en -diensten
Subsector Kleding en Accessoires
Bedrijfsnaam LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton S.A.
Loading ...