Bij recessievrees, of in een krimpende economie, heroriënteren ervaren beleggers hun portefeuille deels naar defensieve aandelen. Een bedrijf dat hier vaak naar voren komt is Pepsico, geliefd bij dividendbeleggers omwille van de uitbetaling per kwartaal. Met meer dan 1 miljard consumpties van PepsiCo-producten per dag is het bedrijf niet onbelangrijk in onze hedendaagse wereld. Het bedrijf kampt zoals velen met inflatoire druk en macro-economische onzekerheden maar kon opnieuw beleggers verbazen.
In dit artikel bespreken we de activiteit en resultaten van het tweede kwartaal van Pepsico alsook de waardering en koersontwikkeling.
Het bedrijf Pepsico
PepsiCo, een conglomeraat wiens producten we wereldwijd in vele huiskamers en keukens zullen terugvinden, is al sinds 1984 een gevestigde waarde op de Amerikaanse beurs. Het bedrijf maakt en verkoopt dranken en voeding. Het is actief in meer dan 200 landen en heeft 309.000 mensen in dienst. De alom bekende merken uit de portefeuille, zoals Lays, Doritos, Cheetos, Gatorade, Pepsi-Cola, Mountain Dew, Quaker en SodaStream, zijn niet meer weg te denken uit onze supermarkten. Deze merken bevinden zich in veel verschillende productgroepen en gaan van granolarepen tot koffie.
Omwille van hevige concurrentie en een snel veranderende omgeving introduceerde het bedrijf Pep+, een strategische transformatie van het business model waarbij duurzaamheid centraal staat in hoe het bedrijf streeft naar groei en waarde creatie. Het doel is om duurzaamheid mainstream te maken en ook de consument aan te zetten tot duurzaam gedrag. Daarbij ontwierp het bedrijf een raamwerk met positieve landbouw, positieve waardeketen en positieve keuzes. Het laatste succes is Sodastream, een bedrijfsmodel om de populaire dranken bij de consument te krijgen met weinig of geen wegwerpverpakkingen.
PepsiCo hoort bij de bedrijven die regelmatig van greenwashing en vervuiling worden beschuldigd. Met het Pep+ initiatief wil het diepgaande verandering neerzetten en naast meer efficiëntie ook het bedrijfsimago ten goede doen. Het transport en distributie heeft PepsiCo grotendeels in eigen handen en wil zo op een milieuvriendelijke manier leveren aan groothandel, supermarkten, hard discounters, e-commerce en veel meer. Technologische vooruitgang blijft een parade paardje van PepsiCo, zo investeert het in en versnelt het bedrijf de digitale transformatie met AI-analyses om efficiëntie en effectiviteit te verhogen. Op dit manier versterkt en bouwt het een concurrentievoordelen voor de lange termijn.
Afgelopen jaar deed PepsiCo het beduidend beter dan de S&P 500 index (blauwe lijn). Dit jaar steeg het bedrijf 14% terwijl de S&P 500 met meer dan 12% daalde. Daardoor overtreft het de index met 26%. Ook op een periode van 5 jaar doet het aandeel het beter, voornamelijk door de inhaalbeweging van dit jaar.
Minder snacks, meer omzet
Opnieuw doet PepsiCo het beter dan de verwachtingen. De bijgestelde winst per aandeel bedroeg $ 1,84, beter dan de verwachte $ 1,74. Met de impact van de oorlog in Oekraïne erbij gerekend bedraagt de winst per aandeel $ 1,03. De Europese markt blijft daardoor een doorn in het oog van de resultaatrekening. De opkomende markten daarentegen, vooral Latijns Amerika, tonen een groei van meer dan 20% over de gehele lijn. In deze markten bedraagt de verkoop van voedsel nog 90% van de bedrijfsactiviteit, terwijl dit in Europa en de Verenigde Staten goed is voor 50% en 55%. Dit geeft ruimte om door te stoten met de populaire dranken en verdere groei te realiseren.
De CEO is tevreden over de prestaties in het tweede kwartaal van 2022. De omzet steeg van $ 19,22 miljard tot $ 20,26 miljard, een groei van 5,24% en opnieuw beter dan de verwachte $ 19,51 miljard. Ondanks de geopolitieke en macro-economische onzekerheden blijft het bedrijf het hoofd koel houden. Vorig kwartaal kon het bedrijf de verwachte groei optrekken van 6% tot 8% en dat doet het ditmaal opnieuw naar 10%.
In het 2de kwartaal wist het bedrijf meer omzet te halen met snacks. De omzet van de Amerikaanse chipsfabrikanten Lays en Doritos stegen met 14%, maar het volume viel met 2%. Dit kan verklaart worden door de sterke prijs zettende macht en merkbekendheid. De internationale snackverkoop steeg organisch met 20%, dat wil zeggen zonder wisselkoers en overnames.
Inflatie
De CFO, Hugh Johnston, ziet de inflatoire omgeving jaren aanhouden. Daarom implementeert hij een strategie waarbij hij zowel kosten drukt als prijzen verhoogt, om marges veilig te stellen. De kosten drukken zal voornamelijk via automatisering en digitalisering gebeuren geeft de CFO aan. Het bedrijf heeft de prijzen van zijn producten gemiddeld met 12% verhoogd dit kwartaal. Ook de Supply chain verbeterde volgens Johnston, maar is zeker nog niet optimaal. Zo hoopt de CFO het bedrijf door de lastige macro-economische omgeving te loodsen
Waardering en cijfers
Met alle tegenwind waar Pepsico mee te kampen krijgt is het aandeel relatief duur gewaardeerd. De verwachte koers-winstverhouding van 23,64 is lager dan de huidige waarde van 22,88 koers/winst, een slecht teken dus en een verwachte winstdaling in 2023.
Een vergelijking met de voornaamste concurrent, Coca Cola, lijkt hier gepast. Hieronder vindt u een vergelijkende tabel. Wanneer we de Total enterprise value (TEV) / EBITDA ratio vergelijken dan zien we dat PepsiCo aanzienlijk goedkoper is. Ook de price / sales ratio is voor PepsiCo meer dan de helft goedkoper. Die bedraagt 6,77 voor Coca Cola en 2,89 voor PepsiCo. Voor de free cashflow ratio doet Coca Cola het dan weer stukken beter. Maar wat de omzet betreft lijkt PepsiCo weer meer dan de helft goedkoper.
PepsiCo | Coca Cola | |
Koers / Winst | 22,88 | 26,55 |
Verwachte koers / Winst | 23,64 | 23,84 |
TEV / Omzet | 3,33 | 7,64 |
TEV / EBITDA | 17,55 | 22,39 |
Price / sales | 2,89 | 6,77 |
Market cap / free cashflow (Volgende 12 maand) | 37,7 | 25,6 |
Hoewel de waardering verschilt van elkaar is het koersverloop, zoals verwacht, sterk gecorreleerd.
De korte termijn liquiditeit is zeer slecht met zowel een current ratio als een quick ratio onder de 1, dit is wel te verantwoorden gezien de grootte en kredietwaardigheid van het bedrijf alsook de aard van de sector. Daarbij heeft Coca Cola een iets bredere buffer met beide ratio’s net boven de 1.
Dividend PepsiCo
Het bedrijf verwacht voor 2022 nog steeds een uitbetaling aan aandeelhouders van ongeveer $ 7,7 miljard, bestaande uit dividenden voor $ 6,2 miljard en aandeleninkopen van $1,5 miljard. Het dividendrendement is gelijkwaardig aan dat van Coca Cola met 2,68% rendement en dus $ 4,6. De payout ratio bedraagt momenteel 59,85% (GAAP).
Conclusie
We kunnen concluderen dat PepsiCo zijn reputatie als veilig en defensief aandeel behoudt. Het bedrijf doet het beduidend beter dan de S&P 500 index en presteert beter dan de verwachtingen. Het kan de hogere kosten vlot doorrekenen aan de consument omwille van zijn merkbekendheid en machtspositie. Duurzaamheid via het pep+ programma werd de norm, zo wil het diepgaande verandering teweegbrengen. De waardering is een stuk goedkoper dan zijn directe concurrentie en de koers houdt stand in woelig vaarwater.
Redactionele bronvermelding: JHVEPhoto / Shutterstock.com
Met een rekening via LYNX hebben beleggers en handelaren directe toegang tot nationale en internationale beurzen in Nederland, Europa, de VS en Azië. Handel op 135 beurzen, in 33 landen en 23 valuta’s. Meer informatie: Alle beurzen
--- ---
--- (---%)Displaying the --- grafiek
Displaying today's chart