Dat het Franse Peugeot al langer bezig is om Opel over te nemen, was reeds bekend. Het aandeel Peugeot presteert de afgelopen vier maanden dan ook opvallend goed. Vaak zien we juist dat het aandeel van de partij die een ander bedrijf overneemt daalt naar aanleiding van een grote overname, maar in de huidige bullmarkt kan het niet gek genoeg en zijn beleggers verheugd met nieuwe overnames.
Wat het nog opvallender maakt dat beleggers zo blij zijn, is het feit dat Opel al sinds de eeuwwisseling verlies maakt. In de afgelopen 17 jaar heeft het onderdeel van General Motors in totaal al voor een verlies van $ 15 miljard gezorgd. Een groot deel van dit verlies is na 2009 geleden, namelijk $ 9 miljard.
Vanwege Brexit is de bom gebarsten
GM had als doel gesteld om Opel in 2016 weer winstgevend te maken. Dat ook in het jaar 2016 weer een verlies van $ 257 miljoen in de boeken werd gezet, was de maat vol voor moederbedrijf General Motors. Volgens de Amerikanen was dit verlies voornamelijk te danken aan de gevolgen van de Brexit.
In het Verenigd Koninkrijk opereert Opel onder de merknaam Vauxhall. Door de val van het Britse pond als gevolg van het Britse referendum, was het Britse onderdeel in Amerikaanse dollars een stuk minder waard en kwam de omzet in dollars hier een stuk lager uit dan eerder aangenomen. Een strop van $ 400 miljoen, precies genoeg om het onderdeel Opel in zijn geheel dus wederom verliesgevend te laten zijn.
Op een na grootste Europese automaker
Na de overname van Opel, waar overigens ook nog een financieel onderdeel aan hangt, wordt PSA Group de tweede Europese automaker. Het bedrijf heeft na de fusie ongeveer 16% van de Europese automarkt in handen. Volkswagen blijft ondanks alle problemen nog met stip op 1 staan met een marktaandeel van 24%.
Volgens de directie van het moederbedrijf van Peugeot zorgt de overname voor een betere concurrentiepositie in de verzadigde markten. Na de fusie verwacht PSA Group vanaf 2026 een kostenbesparing te kunnen genereren van € 1,7 miljard per jaar. Om de implementatie van beide bedrijven in goede banen te leiden, is een bedrag van € 1,6 miljard gereserveerd.
De positieve reactie van beleggers in het aandeel Peugeot kenmerkt mijns inziens de huidige bullmarkt en de euforie onder beleggers. Het Franse PSA Group tast diep in de buidel om een bedrijf over te nemen dat al 17 jaar op rij verlies maakt en in die tijd $ 15 miljard aan cash heeft verbrand.
Uiteraard ben ook ik op de hoogte van de voordelen van een fusie, zoals schaalvoordelen en verdere omzetgroei. Toch blijf ik erbij dat de huidige feeststemming in het aandeel Peugeot niet helemaal rijmt met mijn boerenverstand betreffende deze overname.
Het kan voor beleggers dus niet gek genoeg, een belangrijk kenmerk voor een echte bullmarkt. Ik blijf het koersverloop van het aandeel Peugeot in de komende weken nauwlettend in de gaten houden. Mocht het sentiment onder het Franse aandeel veranderen, dan kom ik graag bij u terug om hierop in te spelen.
Het aandeel Peugeot kopen via LYNX?
LYNX geeft u de mogelijkheid om in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen. U heeft toegang tot meer dan 130 beurzen in meer dan 30 landen. Lees hier meer over aandelen kopen via LYNX.
De informatie in deze column is niet bedoeld als beleggingsadvies en geldt niet als aanbeveling tot het doen van enige belegging. De auteur heeft geen positie in één van voornoemde financiële instrumenten.
--- ---
--- (---%)Displaying the --- grafiek
Displaying today's chart