Wat is de koers en verwachting van het aandeel Renault? Lees de laatste analyses van onze analisten en bekijk de actuele beurskoers en grafiek. Bestudeer de fundamentele cijfers, de andere aandelen binnen deze sector, de prestaties van de afgelopen vijf jaar en krijg inzicht in de laatste adviezen en dividenden. Kortom, lees alles wat u moet weten over dit aandeel. Bent u op zoek naar een broker om in Europese en Amerikaanse aandelen te handelen, klik dan hier.
Verwachting aandeel Renault Aandeel Renault: back on track
Analyse van het aandeel Renault
17-02-2023
Een verlies van 700 miljoen: op het eerste gezicht klonk wat de Franse Renault Groep voor 2022 rapporteerde helemaal niet goed. Maar wie beter kijkt, ziet dat het gebaseerd is op een bijzonder effect. En zonder dat zou men kunnen zeggen: het aandeel Renault is back on track!
Het was de afscheiding van de Russische dochteronderneming Avtovaz die het concern een enorm verlies opleverde. Maar beleggers wisten dat dit ging gebeuren en keken naar de resultaten zonder deze bijzondere invloed. En toen bleek wat Renault had laten zien indrukwekkend goed.
De verkoop steeg in 2022 met 11,4 procent door hogere verkoopprijzen. En door de aanzienlijke verbetering van de winstmarge tot 5,6 procent zou Renault in het voorgaande jaar zonder dit speciale effect van Avtovaz ongeveer 1,6 miljard euro hebben verdiend, ruim de helft meer dan in 2021.
Het feit dat Renault ondanks dit nettoverlies opnieuw een dividend van 0,25 euro zal uitkeren, weerspiegelt het vertrouwen waarmee het nieuwe jaar ingegaan wordt. De marge zal naar verwachting stijgen tot minstens 6,0 procent. Concrete verkoopprognoses waren er niet, maar het concern sprak van “goed gevulde orderportefeuilles”. Het is begrijpelijk dat de koers van het aandeel daardoor steeg. Maar hoe kan de huidige aandelenkoers worden geclassificeerd? Is er nog ruimte voor verbetering?
De mening van deskundigen: Dat hangt ervan af of genoeg spelers vertrouwen hebben in het aandeel Renault om in 2023 echt meer winst te maken, ook al ziet het consumentenklimaat er waarschijnlijk wat slechter uit dan in 2022. En of men ervan uitgaat dat het over twee of drie jaar kan slagen om de aanzienlijk hogere winsten uit de goede jaren 2016 tot 2018 een vervolg te geven. Als men dat optimisme zou meenemen, zou men omhoog kijken en zien dat, zoals onze grafiek op weekbasis laat zien, het aandeel in voorgaande jaren veel hoger is verhandeld dan nu, ondanks de al indrukwekkende stijging sinds het dieptepunt van maart 2020 van 12,76 euro. Echter …
… niet al te veel deskundigen zijn zo optimistisch. Weliswaar beoordelen evenveel analisten het aandeel momenteel als “buy” als “hold” of “sell”. Maar het gemiddelde koersdoel van de analisten ligt actueel op 44 euro … en dit niveau heeft het aandeel Renault met de stijging van donderdag al bereikt.
Vanuit grafiektechnisch perspectief zou de weg naar boven nu vrij zijn, nadat het sinds het begin van de maand snel boven de prominente weerstandslijnen op 38,07 en 41,42 euro is gekomen. Maar aangezien het huidige klimaat voor auto-aandelen nogal onzeker
Aandeel Renault kopen via LYNX?
LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel Renault. U heeft toegang tot 150 beurzen in 33 landen. Bekijk het aanbod:
Het aandeel Renault heeft een hele lijdensweg achter de rug. Sinds zijn hoogtepunt in maart 2018 verloor het maar liefst 80 procent van zijn koerswaarde. Ook nu staat het aandeel meer dan ooit onder druk.
Uiteraard is het aandeel Renault niet de enige automobielproducent die kampt met het huidige economische klimaat. Gegevens uit maart wijzen op een halvering van het aantal nieuwe autoregistraties in de Europese Unie, rampzalige cijfers.
Kan het aandeel Renault hier nog bovenop komen? Wat zijn de risico’s? U leest het hier.
Wat u hier te weten komt over het aandeel Renault:
Het aandeel Renault krijgt al een lange periode de wind van voren. Na een achtjarige expansie in de automobielsector na de financiële crisis begon in 2018 een hevige vertraging. Dat was ook duidelijk merkbaar aan de aandelen van enkele grote autoproducenten, inclusief het aandeel Renault.
Aan de hand van de grafiek van het aandeel Renault is duidelijk te zien hoe de koers wegtuimelde tijdens de financiële crisis van 2008. Op iets meer dan een jaar tijd daalde de koers van ongeveer €100 naar €10, een daling van 90 procent. Eens het vertrouwen in de sector terugkwam kende het aandeel Renault een langdurige stijging. De koers testte tijdens die expansie tot driemaal het niveau van €100.
Het testen van dat €100-niveau is opmerkelijk, aangezien het over dezelfde pre-2008 koers gaat. Daarbovenop viel het aandeel Renault onlangs ook tot een dieptepunt, dit keer was dat €12. Het lijkt er dus sterk op dat de koers mogelijkerwijs een historisch patroon volgt. Dat betekent meteen ook dat er een serieus opwaarts potentieel in zit, eens de automobielsector weer wat tractie krijgt.
In tussentijd worden er hier en daar stelselmatig weer autofabrieken geopend.
Let op: dit is geen advies om een positie in te nemen.
Hoe ver zit het aandeel Renault in de problemen?
Uitgaande van de lange termijngrafiek van het aandeel Renault valt af te leiden dat het aandeel al langer in de problemen zit. Dat laat niet staan dat de uitbraak van het coronavirus zeer ongelegen komt, en de koers steviger onder druk zet. Door de uitbraak was Renault genoodzaakt de productie stil te leggen, wat natuurlijk een serieuze impact heeft op de bedrijfsvoering.
Hieronder een opsomming van de vooruitzichten:
Analisten verwachten dat de bedrijfsmarge tot 2021 onder de 4% zal blijven, 2022 kan ook nog een risico zijn;
De vrije kasstroom wordt tot 2021 eveneens negatief verwacht;
Winstgevendheid komt in het gedrang als gevolg van een omzetdaling door verminderde verkoop;
Renault beschikt over een matige kaspositie;
De concurrentie in Europa is groot;
Verminderde verkoop van leasecontracten, die resulteren in forse devaluaties van de auto’s die worden teruggegeven;
Het installeren van een nieuw management heeft steeds een invloed;
Emissie-doelen die niet behaald zouden worden, wat zal resulteren in fikse boetes;
Onzekerheid omtrent de samenwerking met partner Nissan;
Het schrappen van het dividend;
Toch zijn er zaken die de winstdaling bedrijfsmatig zouden kunnen temperen:
Renault zal kostenbesparende maatregelen moeten nemen: één daarvan was het achterlaten van de Chinese markt wegens zwakke verkopen;
De benoeming van een nieuwe CEO, tezamen met nog andere nieuwe senior managers;
Verlichting van de spanningen met partner Nissan;
Hieruit valt de concluderen dat Renault moeilijke tijden zal tegemoet gaan. De Franse overheid liet eerder al weten dat het zo’n €20 miljard zou vrijmaken om de grote Franse corporaties te steunen. Air France KLM is het eerste bedrijf dat op de lijst staat, het krijgt €7 miljard staatssteun. Renault ontvangt €5 miljard.
Aandeelhouderschap Renault
Het is niks voor niks dat Renault zo’n som krijgt aan staatssteun. Dat komt omdat de Franse overheid voor 15% aandeelhouder is van de automobielproducent. Hieronder vindt u een overzicht van de verschillende aandeelhouders.
Onder strategische entiteiten verstaan we de Franse overheid (15,01%), Nissan Finance Co (15%), Daimler AG (3,1%) en de werknemers van Renault zelf (2,44%).
De institutionele beleggers zijn de grote financiële instellingen die bijvoorbeeld pensioenfondsen of verzekeringsmaatschappijen beheren. Hieronder zijn de grootste aandeelhouders: Amundi Asset Management (2,02%), The Vanguard Group (1,88%), BNP Paribas Asset Management (1,02%) en BlackRock (0,91%).
Er zijn tal van bedrijven waarbij de overheid een van de hoofdaandeelhouders is. Boeing bijvoorbeeld, is daar eentje van.
De geschiedenis van Renault
Renault werd opgericht in 1898 door de gebroeders Louis, Marcel en Fernand Renault. Het eerste Renault model, de “voiturette”, had meteen succes en bracht datzelfde jaar twaalf orders binnen. Vier jaar later volgt de ontwikkeling van de eerste 2-cilindermotor. Daarna bleef het bedrijf talloze successen boeken.
Tijdens wereldoorlog één begon het bedrijf ook met de productie van militaire vliegtuigmotoren en ammunitie. Na de oorlog startte Renault ook een tractorlijn en nam het Caudron over. Door de overname van Caudron kon Renault de productie van vliegtuigmotoren uitbreiden. Daarnaast verkreeg het ook een groot aandeel in Air France.
Rond deze tijd kwam concurrent Citroën in beeld, en stak het Renault voorbij als grootste autoproducent van Frankrijk. Dat komt omdat de Citroën-modellen iets populairder en innovatiever waren dan die van Renault. Kort daarna volgde de grote depressie na de beurscrash van 1929. Citroën ging failliet en werd overgenomen door Michelin, terwijl Citroën terug overschakelde naar wapen- en tractorproductie.
Tijdens wereldoorlog twee collaboreerde de toenmalige baas, Louis Renault, met de Duitsers door camions te produceren. Na zijn sterfte in de gevangenis werd het bedrijf genationaliseerd. Pas in 1994 waren er terug plannen om het bedrijf weer te privatiseren, de volledige privatisering werd gerealiseerd in 1996.
Drie jaar later sloot het een bondgenootschap met Nissan, de eerste Japans-Franse samenwerking ooit. Renault kreeg initieel 36,8% van de aandelen van Nissan, en Nissan op zijn beurt 15% van de aandelen. Tot op vandaag behoren de merken Dacia, Inifiniti, Alpine, Datsun, Lada en Venucia tot het Renault-Nissan bondgenootschap.
Aandeel Renault: eerste kwartaalcijfers
Zoals verwacht lieten de eerste kwartaalcijfers te wensen over. Door de uitbraak van het coronavirus viel de verkoop van Renault met -25,9%, wat lager uitvalt dan het sectorgemiddelde van -24,6%. De omzet daalde met -19,2% en het dividend aandeel Renault werd geschrapt voor het jaar 2019.
Ook de vooruitzichten voor het jaar 2020 werden negatief bijgesteld. Renault kan moeilijk inschatten wat de precieze impact zal zijn op de resultaten.
Technische analyse aandeel Renault
Hieronder vindt u de maandgrafiek van het aandeel Renault. We merken op dat er een mogelijke ABCD-formatie gevormd is. De prijs noteert rond het psychologische niveau van €15 per aandeel. Wanneer we opzoek gaan naar steun- en weerstandzones, zien we dat de koers van Renault gestopt is met dalen aan de steunzone, die paars gearceerd is. Een laatste punt waarop ik u wil wijzen is de RSI-indicator. Deze is op dit moment oversold op de maandgrafiek. De sterke dalende trend lijkt op dit moment in kracht afgenomen te zijn. Mogelijks krijgen we een fase van consolidatie of een korte heropleving van de koers.
Aandeel Renault kopen of verkopen bij LYNX
LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook allerlei 5G aandelen. U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in 30 landen. Bekijk het aanbod:
Met een beleggingsrekening via LYNX koopt en verkoopt u voordelig aandelen van vrijwel elk beursgenoteerd bedrijf ter wereld - dus ook Renault. Met directe toegang tot wereldwijde beurzen koopt u buitenlandse aandelen direct op de thuismarkt. Zo profiteert u van een hoog handelsvolume en een lage spread. Handelen doet u daarnaast via een stabiel platform met innovatieve trading tools, waarmee u direct gedegen analyses kunt maken. Belegt u met het oog op een stijgende koers door long te gaan, of verwacht u een dalende koers en gaat u short*? Via LYNX is het mogelijk, zodat u het maximale uit uw aandelen Renault kunt halen.
*Short gaan brengt extra risico's met zich mee: als de koers stijgt in plaats van daalt, kunnen de verliezen onbeperkt oplopen. Het is belangrijk om deze risico's mee te wegen in uw beleggingsbeslissing en enkel te beleggen met kapitaal dat u kunt missen.
Bent u klaar voor de volgende stap in beleggen? Ontdek dan of LYNX bij u past en sluit u aan bij duizenden ervaren beleggers.
Voorbeurs en nabeurs handelen is niet enkel voor de professionele beleggers weggelegd. Via LYNX kunt u reageren op (grote) koersbewegingen die buiten de reguliere handelstijden plaatsvinden, bijvoorbeeld wanneer cijfers van het aandeel Renault voor- of nabeurs bekend worden gemaakt. Houd er rekening mee dat de liquiditeit buiten reguliere handelstijden lager kan zijn, wat kan leiden tot een grotere spread.
There are no dividend distributions for this company
Jaar
Dividend
Valuta
Yield (rente)
Aandeel Renault: Bedrijfsinformatie Renault
Renault werd opgericht in 1899 en heeft haar hoofdkantoor in Boulogne-Billancourt. Het is de tweede grootste autofabrikant in Frankrijk. De vijf merken die Renault produceert zijn Dacia, Renault, Renault Samsung Motors, Alpine en LADA. In 2017 verkocht Renault zo’n 3,8 miljoen voertuigen. Europa (inclusief Frankrijk) is goed voor meer dan 64 procent van de omzet. Renault is actief in 134 landen en biedt bijna 30 verschillende modellen aan. Enkele bekende types van Renault zijn Clio, Logan, Duster, Mégane en Sandero. Wereldwijd had Renault in 2017 zo’n 181.000 werknemers in dienst.