Het aandeel Tencent is uitgegroeid tot een van de grootste technologiebedrijven ter wereld. Tencent vecht met Alibaba en Baidu om dominantie in de Chinese techwereld. In dit artikel bespreken we de ontwikkelingen die het bedrijf doormaakt en bekijken we de koopwaardigheid.
We bespreken de volgende onderwerpen:
Aandeel Tencent (700)
Wat doet Tencent?
Chinese techbedrijven veroveren langzaamaan de wereld. Voor elk bekend westers bedrijf bestaat er wel een Chinees alternatief. De expansiedrift zorgt voor een enorme omzetgroei bij deze bedrijven en dus ook voor kansen bij beleggers. Tencent Holdings is ruim $480 miljard waard en staat daarmee in het rijtje van de grootste bedrijven ter wereld. Tencent heeft zijn hoofdvestiging in Shenzhen, dat beter bekend staat als het Sillicon Valley van China.
Sinds de oprichting in 1998 door Ma Huateng heeft de onderneming een opmerkelijke groei doorgemaakt. Tencent heeft als missie om de grootste internetonderneming ter wereld te worden. Het bedrijf is actief in verschillende segmenten. De omzet komt uit sociale netwerken, online games, advertenties en FinTech and Business Services. In 2004 kreeg het aandeel Tencent een notering op de Hong Kong Stock Exchange onder de ticker: 700.
Belangen van Tencent
Tencent staat erom bekend te investeren in innovatiebedrijven en heeft een aandelenbelang in vele internationale partijen. Enkele bekende namen hiervan zijn: Tesla, Snap Inc, Spotify, JD.com en Activision Blizzard. Wat opvalt is dat meer dan 50% van de werknemers op de afdeling Research & Development werkt. Hiermee hoopt Tencent zijn concurrenten voor te blijven op het gebied van gaming, betaaldiensten, entertainment, informatievoorziening en kunstmatige intelligentie. Het bedrijf heeft als strategie om deze business units in elkaar te verweven en daarmee een completer product aan te bieden.
Tencent is mede zo snel gegroeid op het gebied van gaming door overnames. In 2016 kocht het bijvoorbeeld 85% van de Finse spelcomputermaker Supercell. Ook bezit Tencent League of Legends via Riot Games. Het werkt ook samen met veel internationale partijen bij het publiceren van games in China. Een recent succes is bijvoorbeeld ‘Call of Duty Mobile’ van Activision dat mede door een studio van Tencent werd ontwikkeld. De app is wereldwijd ruim 100 miljoen keer gedownload in de eerste maand.
Een ander leuk feitje is dat het Zuid-Afrikaanse Naspers een belang heeft van 37 % in Tencent. In 2019 splitste Naspers diverse activiteiten af en bracht deze onder in Prosus. Dat bedrijf staat momenteel genoteerd op de Nederlandse beurs.
Het Whatsapp van Azië
De paradepaardje van Tencent zijn de sociale media applicaties WeChat en QQ. WeChat heeft meer dan één miljard gebruikers en is immens populair in Azië. Deze populariteit groeit ook steeds meer elders in de wereld. De app is vergelijkbaar met Whatsapp, ware het niet dat hij nog veel meer functionaliteiten heeft. Door de functionaliteiten van WeChat is het een concurrent voor vele sectoren. Zo kan je als gebruiker vliegtickets boeken, taxi’s bestellen en producten kopen. Hiervoor maken klanten gebruik van TenPay, de online payment service van Tencent. TenPay is een grote concurrent van AliPay, dat weer onderdeel is van Alibaba. Tencent biedt daarnaast de mogelijkheid tot het sparen van geld in de app. Hiermee is WeChat ook direct een grote concurrent van de Chinese staatsbanken.
Tencent wil verder groeien in Europa
Tencent heeft grootse plannen en wil de komende jaren miljarden investeren in het vergroten van zijn positie in Europa. Li Shiwei zei recentelijk in een interview met een Duitse zakenkrant dat het bedrijf van plan is € 10 miljard te investeren in Europa. De investeringen zullen met name naar de cloudtoepassingen gaan. De omzet in deze divisie groeit nu al hard: vorig jaar nam deze toe met 80%. Tencent heeft blijkbaar gezien hoeveel geld er momenteel in deze industrie wordt verdiend.
Opmerkelijk genoeg komt circa 1/3 van het bedrag in Duitsland terecht. Vanuit hier zal het bedrijf de Europese gamemarkt willen bedienen. Zo wil Tencent onder andere meer gameontwikkelaars gebruik laten maken van hun gameplatform. Maar ook wil Tencent meer eigen games verspreiden in Europa. De Europese markt is interessant, aangezien Europeanen relatief veel gamen en bereid zijn om daar gemiddeld genomen veel geld voor uit te geven. Bovendien zit de thuismarkt op slot, vanwege de sancties die China heeft opgelegd aan het volk. Zo mogen jongeren niet meer dan anderhalf uur per dag spelen en is ‘s nachts spelen verboden.
Ook legt de Chinese overheid maxima op aan het bedrag dat jongeren maandelijks mogen uitgeven aan games. Dat loopt op van 200 tot 400 yuan, omgerekend momenteel ongeveer 26 en 52 euro. Het toezicht op naleving van de regels ligt opvallend genoeg bij de gamebedrijven zelf. Zij moeten in de gaten houden dat kinderen en jongeren niet te veel gamen en te veel geld uitgeven. Indien zij daarin falen, volgen eerst waarschuwingen, maar een intrekking van de licentie ligt ook op de loer. Na het intrekken van de licentie mogen ze niet meer actief zijn op de Chinese markt.
Tencent werd onlangs ook al op de vingers getikt door de Chinese overheid wegens de schending van privacy. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Tencent zich nu meer wil gaan richten op de internationale gamemarkten.
Financiële resultaten Tencent
Tencent haalt omzet uit de vier eerder genoemde divisies. Wat positief opvalt, is dat de omzetverdeling goed is. Gemiddeld genomen komt 23% van de omzet van de sociale netwerken. Circa 29% wordt verdiend met online games en 19% komt van de online advertenties. FinTech & Business Services lijkt sterk te groeien en geneert zo’n 28% van de omzet. Hier vallen onder andere de fees onder die worden verdiend met de betaalapps als TenPay en Weixin Pay. Maar ook is Tencent actief in de vermogensbeheer en is er een sterke focus op de cloud. De omzet van de cloud services nam vorig jaar zelfs toe met 80%.
De omzet groeit erg hard. In 2018 kwam deze uit op ruim $47 miljard, wat 31,5% hoger was dan in 2017. Voor het lopende boekjaar verwachten analisten een omzet van $ 54 miljard, wat een groei van circa 15% zal betekenen. De verwachte nettowinst ligt op ruim $13,6 miljard. Met een beurswaarde van $ 470 miljard kunnen we een K/W van 34,5 berekenen. Dit is zeker voor Chinese begrippen wat aan de hoge kant, maar de technologiebedrijven uit Azië lijken doorgaans juist duurder verhandeld te worden.
Dit fenomeen zien we ook terug bij snelgroeiende techbedrijven in het westen zoals Amazon.com en Alphabet. De snelle omzetgroei zal de K/W op termijn namelijk flink kunnen verlagen. De verwachte K/W voor 2020 ligt bijvoorbeeld al op 28. Als we nog iets verder kijken, naar de verwachte winst van 2022 bijvoorbeeld, dan is de huidige waardering goed te verantwoorden.
Technische analyse aandeel Tencent
Het aandeel Tencent staat genoteerd aan de beurs van Hongkong op de Hang Seng index en wordt dus in Hong Kong Dollars verhandeld. Daarmee is het aandeel via LYNX uiteraard verhandelbaar. Aan het begin van 2018 is er een top gevormd vlak onder de HKD 480. Vanwege de handelsoorlog en de angst voor een vertraging van de Chinese economie beleefde het aandeel een forse correctie in 2018. Inmiddels is de koers weer aardig hersteld en ligt het aandeel er technisch niet onaardig bij.
Op circa HKD 315 lijkt een hogere bodem te zijn gevormd, waarna de koers uit een correctie brak. Bij een doorbraak van de weerstand op HKD 403 treedt een volgende technische verbetering op. Een herstel richting de all-time high op HKD 480 ligt dan voor de hand. Bij een eventuele doorbraak onder de steun op HKD 315 wordt de steun op HKD 260 het volgende neerwaartse koersdoel.
Het aandeel Tencent kopen of verkopen via LYNX?
LYNX geeft u de mogelijkheid om in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel Tencent. U heeft toegang tot 135 beurzen in meer dan 33 landen. Bekijk het aanbod:
--- ---
--- (---%)Displaying the --- grafiek
Displaying today's chart