Aandeel TUI

Wat is de koers en verwachting van het aandeel TUI? Lees de laatste analyses van onze analisten en bekijk de actuele beurskoers en grafiek. Bestudeer de fundamentele cijfers, de andere aandelen binnen deze sector, de prestaties van de afgelopen vijf jaar en krijg inzicht in de laatste adviezen en dividenden. Kortom, lees alles wat u moet weten over dit aandeel. Bent u op zoek naar een broker om in Europese en Amerikaanse aandelen te handelen, klik dan hier.

TUI aandeel huidig

ISIN: DE000TUAG000
Tickercode: TUI1 | Beurs:

Laatste koersupdate: uur

EUR

Periode:
EUR
Hoogste dagkoers
Laagste dagkoers
Aandeel TUI kopen Open een rekening

Grafiek Aandeel TUI

  • 1 D
  • 1 W
  • 1 M
  • 6 M
  • YTD
  • 1 J
  • 5 J
  • Max
Loading ...
Loading ...

Verwachting aandeel TUI Aandeel TUI: kapitaalverhoging van € 1,75 miljard

Analyse van het aandeel TUI

Door Justin Blekemolen

28-03-2023
Aandeel TUI | Koers aandeel TUI
Beleggers hebben de afgelopen jaren weinig plezier beleefd aan het aandeel TUI Group (TUI1).

Het in Duitsland gevestigde reisbureau zag zijn koers voornamelijk dalen, maar tussentijdse felle oplevingen trekken voortdurend de aandacht van beleggers en handelaren.

Op 28 maart staat de koers bijna 50% lager dan een dag eerder, maar dat heeft volledig te maken met een nieuwe kapitaalverhoging, waarvoor nieuwe aandelen worden uitgegeven. In dit artikel bespreken we het laatste nieuws rondom het aandeel TUI.

Aandeel TUI

De waardering van ‘s werelds grootste reisaanbieder TUI is de afgelopen jaren fors afgenomen. Het vorige decennium kreeg TUI te maken met sterk toenemende concurrentie van online reissites zoals Booking.com en Expedia. Er moest worden bespaard en veel fysieke reisbureaus werden gesloten. Het bedrijf bezit ook veel eigen touroperators, hotels en heeft zelfs eigen luchtvaartmaatschappijen. Dit zijn echter kapitaalintensieve assets en vergen continue investeringen.

Daar kwam in 2020 ook nog eens de coronacrisis bovenop die het voortbestaan van het bedrijf bedreigde. Toen de reissector volledig stilviel kreeg TUI steun van de Duitse overheid. TUI ontving maar liefst € 3 miljard vanuit het WSF-fonds ( Economisch Stabilisatiefonds) en verschillende kredietfaciliteiten waaronder één met de Duitse staatsinvesteringsbank KfW.

Kapitaalverhoging € 1,75 miljard

Nu de reissector zijn activiteiten heeft hervat is TUI voornemens de coronasteun terug te betalen. Hierdoor zal TUI zijn schuld en rentekosten aanzienlijk verlagen en kan het bedrijf zich weer beter focussen op groei. Voor de terugbetaling maakt TUI gebruik van een kapitaalverhoging van maar liefst € 1,75 miljard. De opbrengst wil het bedrijf gebruiken om de steun van het WSF-fonds volledig terug te betalen inclusief rente. WSF zal in totaal ongeveer € 750 miljoen euro ontvangen. Daarnaast zal TUI ongeveer € 440 miljoen terugbetalen uit een gedeeltelijke opname van een kredietlijn van de Duitse ontwikkelingsbank KfW. Nog eens € 568 miljoen wordt gebruikt voor de verlaging van een andere kredietfaciliteit bij de KfW.

Om dat te kunnen doen zullen maar liefst 328.910.448 nieuwe aandelen worden aangeboden tegen een inschrijvingsverhouding van 8:3 (8 nieuwe aandelen voor 3 bestaande aandelen). Bestaande aandeelhouders, met uitzondering van personen of entiteiten met een meerderheidsbelang, kunnen hun inschrijvingsrechten voor nieuwe aandelen uitoefenen tijdens de inschrijvingsperiode van 28 maart 2023 tot en met 17 april 2023.

Door het aanbieden van rechten krijgen bestaande aandeelhouders de kans om meer aandelen tegen een gereduceerde prijs te kopen, wat een verwateringseffect veroorzaakt. Deze claims kunnen beleggers verhandelen op de beurs of uitoefenen om nieuwe aandelen tegen een korting te kopen. De inschrijvingsprijs van € 5,55 per nieuw aandeel vertegenwoordigt een korting op de TERP (theoretische ex-rechtenprijs) van ongeveer 39,85%. De TERP geeft weer wat een aandeel (bij een aandelenemissie met voorkeursrecht) in theorie waard is, exclusief het claimrecht. Dit verklaart waarom de koers vandaag circa 50% lager staat dan gisteren. Want de TERP zou in theorie op € 9,27 liggen. Een korting van 39,85% op € 9,27 betekent namelijk een koers van € 5,55. De koers van TUI noteert momenteel nog maar rond de € 8. Nu is de korting dus flink minder, op pakweg € 8 bedraagt de korting nog slechts 30%. Ook onderstaande grafiek is op de nieuwe situatie aangepast.

Grafiek aandeel TUI | Koers aandeel TUI
Grootaandeelhouder Mordashov mag niet meedoen

De Russische miljardair Alexey A. Mordashov bezit 30,91% van de aandelen TUI. Deze aandelen zijn echter onderworpen aan een verlies van rechten als gevolg van sancties van de Duitse effectenwetgeving. De gesanctioneerde personen of entiteiten met een groot aandeelhouderschap kunnen derhalve niet deelnemen aan de claimemissie en aan hen zullen geen inschrijvingsrechten worden toegekend. Hierdoor zal zijn belang enorm afnemen en de vraag is natuurlijk of de Rus de aandelen niet van de hand gaat doen. Medio januari gaf TUI al aan open te staan voor een nieuwe grootaandeelhouder.

Steeds meer boekingen

TUI is zelf optimistisch over de toekomst en ziet het aantal boekingen steeds verder toenemen. Aan het begin van het nieuwe jaar zag het bedrijf zelfs boekingsdagen met records. De reisorganisatie voegde eraan toe dat de volumes in de laatste vier weken weer ‘boven de pre-pandemische niveaus liggen met een groei van 5% voor de winter 2022/23 periode en een toename van 10% voor de zomer van 2023. Consumenten deinzen niet terug voor hogere prijzen, wat volgens TUI de populariteit van hun productaanbod onderstreept.

Financiële cijfers TUI

TUI boekte in coronajaar 2021 een omzet van slechts € 4,73 miljard en leed daarbij een nettoverlies van € 2,46 miljard. In 2022 werd echter een omzet geboekt van € 16,5 miljard en daarmee werd het verlies verkleind tot slechts € 277 miljoen. In 2023 mikken analisten op een verdere groei van de omzet. Een stijging van 14,5% moet de omzet richting de € 19 miljard brengen. Daar moet een nettowinst van € 356 miljoen van overblijven. Met een beurswaarde van vermoedelijk (na kapitaalverhoging), slechts € 2,8 miljard wordt het aandeel verhandeld op nog maar 10,6x de verwachte winst voor 2023.

Daarmee is TUI veel goedkoper dan bijvoorbeeld Booking.com, dat momenteel op 20x de verwachte winst wordt verhandeld. Maar de marges van TUI zijn veel kleiner en beleggers lijken het vertrouwen in het reisbureau kwijt te zijn geraakt. Uiteraard biedt de lage waardering kansen, maar TUI heeft nog altijd een vrij forse schuldpositie. Deze wordt met de uitgifte van nieuwe aandelen met zo’n € 1,75 miljard verkleind. Maar daarna blijft er nog altijd een schuld over van circa € 2,4 miljard. Positief is het feit dat de rentekosten met ongeveer € 80 à € 90 miljoen zijn verminderd. Toch blijft de bruto leverage ratio van 3 enorm hoog. Dit benadrukt het hoge risicogehalte van een belegging in het aandeel TUI.

Beleggen in TUI via LYNX

Via LYNX heeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel TUI. U heeft toegang tot 150 beurzen in 33 landen. Bekijk het aanbod:

Lees verder Show less

Vorige analyses van het aandeel TUI

Het afgelopen jaar is ons leven enorm geïmpacteerd door COVID-19. Op vakantie gaan heeft er niet ingezeten dit jaar. Achter de reissector gaan natuurlijk een heleboel bedrijven schuil. Het aandeel TUI is er één van en heeft dan ook een dramatisch beursjaar achter de rug.

Kan het aandeel TUI voldoende steun verkrijgen en opnieuw beginnen te stijgen? We bespreken het in dit artikel.

De volgende onderwerpen komen in dit artikel aan bod:

Aandeel TUI

 

Het aandeel TUI in vogelvlucht

Het bedrijf TUI Group is een multinationaal bedrijf dat actief is in de toeristische sector. De onderneming exploiteert hotels en resorts onder de merknamen the Robinson, Riu, TUI Blue, Blue diamond en TUI Magic Life Brands. In totaal heeft TUI 1.600 reisbureaus, 5 luchtvaartmaatschappijen met zo’n 150 vliegtuigen en 16 cruiseschepen. Verder heeft TUI ongeveer 400 hotels die het exploiteert. Het hoofdkantoor van TUI bevindt zich in Hannover. Dit is de hoofdstad van de Duitse deelstaat Nedersaksen.

In België is TUI actief op de luchthaven van Zaventem en is het daar de op één na grootste luchtvaartmaatschappij na Brussels Airlines. Buiten Zaventem is TUI actief in Antwerpen, Oostende, Charleroi en Luik. Over heel België biedt TUI 89 bestemmingen aan en 150 routes.

Doordat het bedrijf verschillende toeristische diensten aanbiedt, is het ook één van de grootste toeristische bedrijven ter wereld. Het aandeel TUI herbergt de klassieke vormen van toerisme in tegenstelling tot Airbnb die de toerismemarkt met een innovatief model binnendringt.

Het aandeel TUI heeft een marktkapitalisatie van iets meer dan € 4 miljard tijdens het schrijven van dit artikel. TUI heeft zowel een notering op Frankfurt als op Londen. Het volume op Frankfurt ligt ongeveer dubbel zo hoog in vergelijking met Londen. Het aandeel TUI heeft een bèta van 1,93 wat betekent dat TUI op dit moment dubbel zo volatiel is als het marktgemiddelde.

Het aandeel Tui neemt duikvlucht

Het aandeel TUI heeft de voorbije jaren een heel wisselvallige koers gekend. De koers bereikte de voorbije 5 jaar een hoogtepunt in 2018 met 20 euro. Het aandeel TUI begon het dramatische jaar 2020 met een koers van iets meer dan 7 euro waarna het tot een dieptepunt zakte in maart en het aandeel een prijs van 1,48 euro had. Dit is een daling met 78 procent.

Het jaar 2020 begon nochtans goed voor TUI, ze hadden een recordaantal boekingen in de maand januari.

Koers aandeel TUI

Deze daling heeft natuurlijk alles te maken met alle vluchten die werden afgelast, cruisen die niet doorgingen en het toerisme dat zo goed als niet meer bestond. Ook nu ligt het toerisme zo goed als stil. Gezien de volledige focus van TUI op de toeristische sector, heeft het aandeel TUI sterk te lijden.

Midden in deze periode werd ook bekendgemaakt dan TUI wereldwijd 8.000 banen zou schrappen. Dit komt neer op een vermindering met 10 procent van het totale personeelsbestand. Mede door deze mededeling is het vertrouwen niet zo groot in het aandeel TUI.  Het bedrijf verkondigde tevens dat onder de besparingen die ze van plan zijn, ook loonbesparingen vallen en dat het schrappen van banen noodzakelijk is.

Een reden van deze afslanking is dat TUI meer wil focussen op online verkoop van reizen en hier dan ook efficiënter en met minder kosten omzet uit kan genereren.

Wie interesse heeft om het aandeel TUI op te nemen in de portefeuille, kan ook overwegen om dit te doen met behulp van opties. U kan eenvoudig een LEAP (langlopende optie) kopen. Het maximale verlies is dan de waarde van de optiepremie die u heeft betaald. Voor het aandeel TUI heeft u een enorme flexibiliteit op het vlak van opties. Er zijn talloze strikes en expiratiedatums beschikbaar.

TUI optieboek

Steunpakketten voor Tui

Om deze moeilijke periode door te komen heeft TUI verschillende steunpakketten gekregen. Het meest recente steunpakket gaat over 1,8 miljard euro die de Duitse overheid ter beschikking stelt om het bedrijf TUI er terug bovenop te helpen. In totaal werd er al 3 miljard euro steun aan TUI gegeven. Om deze steun te verkrijgen mag het bedrijf geen eigen aandelen inkopen en zullen aandeelhouders TUI geen dividend ontvangen. Momenteel is er ook nog geen vermoeden dat het dividend vlug zal terugkeren. Het zal belangrijk zijn dat de uitrol van het vaccinatieprogramma zo snel mogelijk voorbij is.

De Duitse financiële toezichthouder, BaFin, heeft een onderzoek opgestart die te maken heeft met dit steunpakket. Enkele weken voor de bekendmaking van dit steunpakket, zagen ze een uitzonderlijke stijging van het aandeel TUI. Hierdoor waren er vermoedens van handel met voorkennis. Indien dit onderzoek negatief uitdraait, zou het wel eens een serieuze domper kunnen zijn voor de aandeelhouders van TUI. Daarnaast is deze lening al de derde steunmaatregel die het TUI ontvangt. Dit kan een teken zijn dat de Duitse overheid nog steeds vertrouwen heeft in TUI. Uiteraard speelt de werkgelegenheid ook een rol in de Duitse overweging maar indien TUI financieel gezond was voor de coronacrisis, kan het bedrijf terug gezond worden na de crisis. Althans dat is de assumptie die we maken.

Desondanks de moeilijke periode geeft de topman Fritz Joussen aan dat ze in de tweede helft van 2021 denken om weer op 80 procent van het aantal vluchten zitten en dat alle 16 cruiseschepen weer zouden kunnen uitvaren. Dit alles uiteraard onder voorbehoud van de succesvolle vaccinatie-uitrol. In 2022 hoopt TUI terug over de volle capaciteit te beschikken.

Bespreking van de jaarresultaten

In 2019 realiseerde TUI een winst van € 120 miljoen. Dit staat in enorm contrast met de cijfers die het bedrijf bekend maakte over het meest recente boekjaar 2020. Het jaar van de crisis is voor het aandeel TUI op z’n minst dramatisch te noemen. Van de winst het jaar ervoor was geen sprake meer en er werd een verlies opgetekend van meer dan € 2,72 miljard.

  2019 2020 Stijging/daling
Omzet (€) 18,93 miljard 7,95 miljard -58 procent
Winst (€) 120 miljoen -2,72 miljard -2366 procent
Verplichtingen tegenover de bank (€) 426 miljoen 3,756 miljard 782 procent
Aantal passagiers 21 miljoen 8,1 miljoen -62 procent

 

De omzet van het bedrijf is in boekjaar 2020 maar liefst 58 procent gedaald in vergelijk met het vorige boekjaar. De omzet bedroeg € 18,93 miljard en is door de crisis en het beperkt aanbod van diensten gedaald tot een schamele € 7,95 miljard. Deze daling valt onder meer te verklaren door het beperkt aantal passagier dat TUI mocht verwelkomen in 2020. Er waren in 2020 8,1 miljoen passagiers die gebruik maakten van de diensten van TUI. Dit is een daling met 62 procent wanneer we dit vergelijken met het jaar ervoor.

Een enorme stijging zien we ook in de verplichtingen die TUI heeft aan de banken. In 2019 was deze verplichting nog € 426 miljoen en deze is in een jaar tijd enorm gegroeid want in de jaarrekening van 2020 vinden we een bedrag terug van maar liefst € 3,756 miljard. Deze schulden zullen een negatief effect hebben op het bedrijf en zullen ook een ruime tijd in beslag nemen om te reduceren tot het oude niveau.

Een voordeel van deze negatieve effecten is dan TUI serieuze besparingen heeft doorgevoerd in de vaste kosten waardoor het bedrijf nu 300 tot € 400 miljoen per jaar minder uitgeeft. Deze besparingen zouden op de lange termijn een gunstig effect moeten hebben op de cijfers. Daarnaast is de bedrijfsleider hoopgevend en zullen vouchers die vorig jaar verkregen zijn, kunnen worden omgeruild door reizigers. Dit kan voor een kentering zorgen in het aantal reizigers en kan een positieve invloed hebben op de cijfers van het aandeel TUI.

Concurrentie voor TUI

Wie als belegger interesse heeft in de toeristische sector komt zonder al te veel moeite uit bij het aandeel TUI. Een overzicht van de fundamentele cijfers van TUI en zijn concurrenten kan daarom niet ontbreken.

Bedrijf Markt-kapitalisatie   (€M) Totale Schuld (€000) BVPS (*) EBITDA   (€000) EBIT   (€000) Land
Accor 7.180,8 3.591.000 14,21 -928.000 -1.252.00 Frankrijk
InterContinental

 

Hotels Group

9.483,8 2.671.816 -7,30 87.736 -7.449 VK
Whitbread 6.478,6 4.197.980 26,28 -45.954 -215.055 VK
Scandic Hotels Group 609,9 3.070.930 1,42 13.665 -70.192 Zweden
NN Hotel Group 1.232,9 3.194.600 NA 112.600 -187.406 Spanje
Melia Hotels International 1.212,4 NA NA -19.900 -405.400 Spanje
Pierre & Vacances-Center Parcs 104,5 3.415.638 -58,30 93.322 -252.290 Frankrijk
Norwegian Cruise Line 5.852 9.235.132 12,28 -326.208 -909.168 VS
Minor International 3.574,9 6.543.325 0,39 75.690 -362.407 Thailand
Wyndham Destinations 3.238,7 5.638.292 -9,64 265.692 161.402 VS
TUI 4.204,7 7.668.900 -0,76 -2.697.700 -3.002.200 Duitsland

*BVPS = Book value per share

We kunnen concluderen dat deze sector gebukt gaat onder de schulden. Dit resulteert in vele gevallen in een BVPS (boekwaarde per aandeel) die negatief is. Hoe hoger de schulden, hoe lager de boekwaarde per aandeel. In veel bedrijven uit de toeristische sector, is de BVPS zelfs negatief. Het is ook niet dat TUI nog veel assets heeft die niet onder de boekwaarde vallen (bijvoorbeeld intellectueel eigendom). Want dat is natuurlijk wel een beperking van de ratio boekwaarde per aandeel. We kunnen besluiten dat deze sector het niet makkelijk heeft op dit moment en de cijfers liegen niet. De schulden zijn torenhoog en er staan niet veel assets tegenover aangezien de boekwaarde negatief is.

Aandeel TUI: technische analyse

Hieronder vindt u de maandgrafiek van het aandeel TUI. De prijs is aan een snel tempo richting de steunzone gezakt die komt te liggen rond € 3. Dezelfde steunzone heeft in 2009 en 2011 gezorgd voor een enorme prijsstijging van het aandeel TUI. Vanuit de technische analyse veronderstellen we dat de steunzone zal houden en de prijs terug naar boven kan stuwen. De stochastic oscillator zou een koopsignaal kunnen geven wanneer zowel de D% als K% boven de blauwe lijn (waarde 20) stijgt. Indien het aandeel TUI door de steunzone zakt, kunnen we gebruik maken van de psychologische getallen voor potentiële steunzones, zijnde 2, 1,5, 1 en 0,5.

Technische analyse aandeel TUI

Conclusie van aandeel TUI

Het aandeel TUI is één van de grootste, zo niet de grootste, aanbieders van toeristische diensten en is het afgelopen jaar enorm afgestraft. Desondanks het bedrijf veel minder inkomsten kon genereren, hebben ze niet stilgezeten en zijn er besparingsrondes opgestart en is er meermaals steun van de overheid binnengekomen. De overheidssteun kan enigszins gezien worden als vertrouwen van de Duitse overheid dat TUI er helemaal bovenop kan komen wanneer COVID-19 achter ons ligt.  Het aandeel TUI is sterk afgestraft geweest. Voor sommige beleggers die een hoog risico aanvaarden, in ruil voor een hogere potentiële return kan het aandeel TUI interessant lijken.

Aandeel TUI kopen of verkopen bij LYNX?

LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, zo ook in het aandeel TUI (TUI1). U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in 30 landen. Bekijk het aanbod:

 
 


Editorial credit: Markus Mainka / Shutterstock.com

Waarom in aandelen van TUI beleggen via LYNX?

Met een beleggingsrekening via LYNX koopt en verkoopt u voordelig aandelen van vrijwel elk beursgenoteerd bedrijf ter wereld – dus ook TUI. Met directe toegang tot wereldwijde beurzen koopt u buitenlandse aandelen direct op de thuismarkt. Zo profiteert u van een hoog handelsvolume en een lage spread. U hoeft niet te wachten tot de beurzen opengaan, maar handelt voor- of nabeurs als het u uitkomt. Zo bent u niet afhankelijk van de tijdsverschillen. Handelen doet u daarnaast via een stabiel platform met innovatieve trading tools, waarmee u direct gedegen analyses kunt maken. Belegt u met het oog op een stijgende koers door long te gaan, of verwacht u een dalende koers en gaat u short? Met LYNX is het mogelijk, zodat u het maximale uit uw aandelen TUI kunt halen.

Bent u klaar voor de volgende stap in beleggen? Ontdek dan of LYNX bij u past en sluit u aan bij duizenden ervaren beleggers.

Voor- & nabeurs handelen in TUI?

Voorbeurs en nabeurs handelen is niet enkel voor de professionele beleggers weggelegd. Via LYNX kunt u reageren op (grote) koersbewegingen die buiten de reguliere handelstijden plaatsvinden, bijvoorbeeld wanneer cijfers van het aandeel Apple voor- of nabeurs bekend worden gemaakt.

Ontdek voor- & nabeurs handelen via LYNX

TUI aandeel: aandeelhoudersvergaderingen

Datum Event type

Sectorgenoten aandeel TUI

Ontvang de LYNX Nieuwsbrieven
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Koersdetails aandeel TUI


TUI : fundamentele cijfers in EUR

Dividendrendement --
Omzet ratio --
Omzet per aandeel --
Cashflow per aandeel --
Intensiteit van investeringen --
Intensiteit van arbeid --
Werkkapitaal (mln.) --
Cashratio 1 --
Cashratio 2 --
Cashratio 3 --
Return on Investment (ROI) --
Equity ratio --
Debt ratio --
Cash ratio --
Quick ratio --
Current ratio --
Loading ...

Prestaties TUI

TUI Aktie Performance

Loading ...
1D 0 0 %
1W 0 0 %
1M 0 0 %
6M 0 0 %
YTD 0 0 %
1Y 0 0 %
5Y 0 0 %
Er zijn geen dividenduitkeringen voor dit bedrijf