Aandeel Unilever

Wat is de koers en verwachting van het aandeel Unilever? Lees de laatste analyses van onze analisten en bekijk de actuele beurskoers en grafiek. Bestudeer de fundamentele cijfers, de andere aandelen binnen deze sector, de prestaties van de afgelopen vijf jaar en krijg inzicht in de laatste adviezen en dividenden. Kortom, lees alles wat u moet weten over dit aandeel. Bent u op zoek naar een broker om in Europese en Amerikaanse aandelen te handelen, klik dan hier.

Unilever aandeel huidig

ISIN: GB00B10RZP78 | WKN A0JNE2
Tickercode: UNA | Beurs:

Laatste koersupdate:17.07.55 20:30 uur

54.62

EUR

Periode:
0.62 EUR
1.15
Hoogste dagkoers
54.64
Laagste dagkoers
54.2
Aandeel Unilever kopen Open een rekening

Grafiek Aandeel Unilever

  • 1 D
  • 1 W
  • 1 M
  • 6 M
  • YTD
  • 1 J
  • 5 J
  • Max
Loading ...
Loading ...

Verwachting aandeel Unilever Aandeel Unilever onder druk door inflatie

Analyse van het aandeel Unilever

Door Justin Blekemolen

24-06-2022

Het aandeel Unilever is niet vooruit te branden. Wel keert de levensmiddelengigant een fraai dividend uit. Op korte termijn staat de winstgevendheid van het bedrijf onder druk door de hoge inflatie. Toch speelt Unilever met investeringen in interessante groeimarkten in op toekomstige groei.

In dit artikel bespreken we de laatste ontwikkelingen rondom het bedrijf, bekijken we de waardering van het aandeel Unilever en werpen we een blik op de grafiek met behulp van technische analyse.

Aandeel Unilever: LYNX Beursflash video

Aandeel Unilever

Het aandeel Unilever (UNA) staat historisch gezien bekend als een betrouwbaar en defensief dividendaandeel. Het bedrijf is voornamelijk actief in de verkoop consumentengoederen, waarnaar de vraag redelijk stabiel is. Het bedrijf heeft bovendien sterke posities in opkomende markten waar de vraag naar consumentengoederen nog altijd toeneemt. Toch kreeg Unilever sinds de opkomst van het internet ook te maken met toenemende concurrentie. Via het internet wisten bedrijven zich eenvoudig te richten op kleinere niches en konden zij zo marktaandeel van grotere merken afsnoepen.

De afgelopen jaren is Unilever daarom ook via diverse e-commerce kanalen gaan verkopen. Zo verkoopt het online producten via Walmart in de VS, in China via Alibaba.com en in Brazilië verkoopt het bedrijf via het online B2B platform compra agora. In het eerste kwartaal van dit jaar groeide de omzet via het Braziliaanse platform met 67%.

Unilever heeft diverse sterke merknamen in bezit, zoals bijvoorbeeld Lipton, Knorr, Magnum en Rexona. Dit biedt zowel voor- als nadelen. Marges op luxegoederen zijn doorgaans wat hoger, maar in mindere tijden kiezen consumenten al snel voor goedkopere huismerken.

Unilever koersgrafiek | Aandeel Unilever

Verbeteren winstgevendheid

Beleggers in het aandeel Unilever kijken terug op matige prestaties. De afgelopen jaren is de koers niet vooruit te branden. In februari 2017 schoot de koers tientallen procenten omhoog, na een vijandig overnamebod door het Amerikaanse Kraft Heinz. Unilever zag niets in die overname, maar beloofde wel beterschap aan activistische aandeelhouders. Het concern ging aan de slag met de verbetering van de winstgevendheid. Daarvoor bracht het de kosten omlaag, verhoogde het prijzen en daardoor verbeterde de marges. Ook heeft Unilever een aantal onderdelen verkocht. Onder andere de spread-business (margarines) werd verkocht en ook onderdelen van het merk Bertolli werden afgestoten.

Dit zien we ook terug in de resultaten over de afgelopen jaren. De operationele marge bedroeg in 2017 nog zo’n 17,5%, maar bereikte in 2018 de 18,4% om vervolgens in 2019 op 19,1% uit te komen. Tegelijkertijd daalde echter de omzet van € 53,7 miljard in 2017 tot € 51,98 miljard in 2019. Het jaar 2020 was met een omzet van € 50,7 miljard nog slechter, mede vanwege de coronacrisis. Ook zakte de marges in 2020 weer terug tot 18,5%. In 2021 herstelde de omzet tot € 52,44 miljard en bleven de marges stabiel rond de 18,4%.

Bovenstaande verbeteringen hebben onder aan de streep echter nog geen hogere winsten opgeleverd. In 2017 lag de nettowinst op € 6,05 miljard, maar in 2021 werd eveneens € 6,05 miljard winst gerealiseerd. In 2018 was de winst wel eenmalig hoger met € 9,4 miljard, maar dat geld was afkomstig uit de verkoop van activiteiten.

Inflatie raakt Unilever

Ook dit jaar rekenen beleggers niet op hogere winsten. De omzet stijgt in 2022 naar verwachting wel met circa 10% tot € 57,8 miljard, maar dankzij stijgende kosten staan de marges opnieuw onder druk. Met de huidige inflatie ziet Unilever dus wel de omzet stijgen, maar dit leidt niet tot hogere winsten. De afbeelding hieronder toont de prijsstijgingen voor een aantal grondstoffen die door het bedrijf veel worden gebruikt in zijn producten. Prijzen voor landbouwproducten zoals sojabonen, graan, suiker, fruit, tea en koffie zijn de lucht ingeschoten. Palmolie, palmpitten, sojabonen, olie en aluminium zijn zelfs allemaal ruimschoots verdrievoudigd.

Grondstoffen prijzen | Aandeel Unilever

Bovendien loopt Unilever het risico dat consumenten de luxe A-merken van Unilever links gaan laten liggen. Door snel stijgende prijzen zullen ze goedkopere alternatieven proberen. Dat zie je vooral bij producten waar de stijging heel sterk is. Het gaat dan bijvoorbeeld om koffie, thee en margarine. De eerste twee zijn producten waar Unilever veel omzet behaald. De margarine-merken zijn echter afgestoten.

Bovendien stijgen de A-merken veelal harder in prijs dan de huismerken. Sommige analisten verwachten dan ook dat huismerken de komende tijd nog meer marktaandeel afsnoepen van de grote A-merken. Reclamecampagnes zijn voor A-merken belangrijk om de consument binnenboord te houden, maar dat gaat Unilever dus extra geld kosten.

Groeimarkten Unilever

Unilever heeft een duidelijke strategie. De multinational heeft als eigen doelstelling om te groeien met 3 tot 5 procent per jaar. Daarvoor legt het de focus op groeimarkten zoals de VS, India en China. Ook doet het bedrijf verschillende overnames om het marktaandeel in de markt voor schoonheidsproducten en functionele voedingsmiddelen te vergroten. Dit zijn volgens Unilever beide groeimarkten met enorme kansen. Op voedselgebied focust Unilever ook op belangrijke trends zoals vegetarische alternatieven. Het merk “De Vegetarische Slager” is daar een bekend voorbeeld van. Bij Home care producten legt men de focus op biologische producten en het verminderen van plastic.

Waardering Unilever

Unilever bevindt zich in lastige marktomstandigheden, met onder andere de inflatie, maar ook de oorlog in Oost-Europa en de voortdurende lockdowns in China. Voor het jaar 2022 verwachten analisten een omzet van € 57,8 miljard en een daling van de nettowinst tot € 5,71 miljard.

Het concern denkt dat de marges gedurende 2023 en 2024 weer zullen normaliseren. Hogere omzet zal op korte termijn dan ook niet direct terug te zien zijn bij de nettowinst. Maar op lange termijn zal Unilever aan het langste eind trekken. De komende jaren zullen de grondstofprijzen weer normaliseren, maar ondertussen raakt de consumenten gewend aan hogere prijzen. Hierdoor zal Unilever mogelijk in 2023 een winst kunnen realiseren van € 6,5 miljard en in 2024 ruim € 7,1 miljard.

Dat betekent dat het aandeel Unilever momenteel verhandeld wordt tegen 19,7 keer de verwachte winst over 2022. Mochten de verwachtingen van analisten echter uitkomen, dan koopt u Unilever momenteel tegen slechts 15,1 keer de verwachte winst over 2024. Concurrent Nestlé handelt momenteel tegen 24,7 keer de verwachte winst over 2022. Het Amerikaanse Kraft Heinz lijkt echter goedkoper op 14 keer de winst. De groeivooruitzichten bij deze bedrijven zijn echter milder.

Dividend Unilever

Het dividend van Unilever is al sinds 1999 elk jaar verhoogd en het bedrijf keert ieder kwartaal uit. Het afgelopen jaar werd ieder kwartaal € 0,4268 per aandeel uitgekeerd, wat neerkomt op een jaarlijks dividendrendement van 3,9%. Daarnaast kocht het bedrijf de afgelopen jaren voor miljarden aan eigen aandelen in.

De pay-out ratio is historisch gezien ongeveer 67% van de nettowinst per aandeel. De afgelopen jaren steeg het dividend gemiddeld met zo’n 6 % per jaar. Ondanks de matige koerswinst lijkt Unilever daarmee wel een prima dividend-aandeel.

Technische analyse aandeel Unilever

De koers van Unilever is niet vooruit te branden. Sinds medio 2021 zien we lagere toppen en bodems, maar in 2022 wist de koers nog wel boven de lows van 2020 te blijven. Het dalende 200-daags gemiddelde bevestigd de negatieve trend. Rond de € 45 ligt een duidelijke weerstand. Bij een eventuele doorbraak hierboven kan er een groter herstel optreden richting de weerstand op € 48. Na een doorbraak boven de € 48 lijkt zelfs €51 weer mogelijk.

Een eventuele doorbraak onder de stijgende bodemlijn van de afgelopen weken, kan een daling richting de dieptepunten van 2020 uitlokken.

Technische analyse Unilever | Aandeel Unilever

Aandeel Unilever kopen of verkopen via LYNX

LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel Unilever (UNA). U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in 30 landen. Bekijk het aanbod:

Lees verder Show less

Vorige analyses van het aandeel Unilever

Het aandeel Unilever is 2021 slecht begonnen, toen het in januari en februari met 14 procent daalde. De Unilever koers heeft het eigenlijk al moeilijk sinds november 2020 toen het in een intermediaire neerwaartse trend terecht kwam. De ondermaatse prestatie van Unilever is te herleiden tot hun financiële resultaten. De cijfers waren in lijn met de verwachtingen van analisten. Het probleem was echter dat veel andere concurrenten meer hebben geprofiteerd van de lockdowns. Dit had normaal gesproken ook voor Unilever het geval moeten zijn. Het aandeel Unilever heeft in maart echter weer wat van haar verloren waarde teruggewonnen. We bekijken of dit het einde van de neerwaartse trend zou kunnen betekenen.

Wat u hier te weten komt over het aandeel Unilever:

Aandeel Unilever

Koers aandeel Unilever

Het aandeel Unilever deed het erg goed na de beurscrash in maart vorig jaar. Het herstelde zich gestaag in de richting van prijzen van vóór de pandemie. De reden was simpel: bedrijven als Unilever doen het goed in tijden van onzekerheid. Het werd echter al snel duidelijk dat de pandemie niet zo een positief effect had op hun inkomsten in vergelijking met de concurrentie. Het aandeel Unilever handelde al snel weer lager en daalde in vier maanden tijd met 20 procent. We kunnen nu echter zien dat het aandeel Unilever terugkeert naar zijn oude glorie. Alleen al in maart steeg het aandeel met 12 procent. Het is nu de vraag of het deze prestatie kan voortzetten. Op technische basis ziet het aandeel Unilever er redelijk aantrekkelijk uit voor een nieuwe voortzetting van de eerdere opwaartse trend. We kunnen dit zien op de grafiek op weekbasis en bespreken dit in de sectie technische analyse.

Koers Unilever

Het bedrijf Unilever

Unilever is een Engels-Nederlandse multinationale onderneming in consumptiegoederen, gevestigd in Londen. De producten van Unilever omvatten een breed scala aan consumentenproducten, variërend van eten en drinken tot cosmetica- en gezondheidsproducten. De producten zijn momenteel verkrijgbaar in ongeveer 190 landen. Het bedrijf bezit meer dan 400 wereldwijde merken. Dertien van de meer dan 400 merken genereren elk een jaarlijkse omzet van meer dan 1 miljard euro. De merken zijn onder meer Axe, Dove, Omo, Heartbrand-ijsjes, Hellmann’s, Knorr, Lipton, Lux, Magnum, Rexona, Sunsilk, en Surf.

Het bedrijf werd opgericht in 1929. Door een fusie tussen de Nederlandse margarineproducent Margarine Unie en de Britse zeepmaker Lever Brothers ontstond Unilever. Het bedrijf groeide enorm in de jaren dertig van de vorige eeuw. Toen creëerde Unilever een aantal nieuwe ondernemingen die werden gelanceerd in Afrika en Latijns-Amerika. Tijdens de Tweede Wereldoorlog zag Unilever zich genoodzaakt af te zien van investeringen in Europa. Daarom besloot Unilever de aandacht te richten op het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.

In de jaren zestig waren zeep en eetbare vetten goed voor meer dan de helft van de winst van Unilever. Unilever werd echter gedwongen om te diversifiëren. Boter, margarine en andere eetbare vetten daalden in verkoop en de concurrentie in wasmiddelen en zepen nam ook enorm toe. Bedrijven als Procter & Gamble gaven Unilever concurrentie. Unilever verschuift momenteel haar focus naar schoonheids- en gezondheidsproducten in plaats van naar voedsel. Dit heeft de groei van het bedrijf echter wel redelijk vertraagd.

Het aandeel Unilever is genoteerd op drie beurzen. De London Stock Exchange waar het onderdeel is van de FTSE 100-index. Het aandeel Unilever heeft ook een notering aan Euronext Amsterdam waar het ook deel uitmaakt van de AEX-index. En tot slot is het aandeel ook genoteerd aan de New York Stock Exchange.

Nieuws over het aandeel Unilever

22 maart 2021 – Unilever werkt samen met Seri om kunststoffen te recycleren.

Unilever heeft een industriële en commerciële overeenkomst getekend met een Italiaans bedrijf genaamd Seri Industrial Group. De overeenkomst gaat over het ontwikkelen van de plasticactiviteiten van Seri. Seri en Unilever gaan een joint venture opzetten. Het Italiaanse bedrijf Seri gaat de fabriek van Unilever in de stad Pozzilli kopen en verbouwen. De site zal worden gebruikt om plastic afval te recycleren, op basis van nieuwe circulaire economische modellen van de Europese Unie.

Deze deal versterkt het Clean Future-project van Unilever. Het doel van het project is om tegen 2025 wereldwijd het gebruik van plastic in hun verpakkingen met de helft te verminderen. De joint venture bestaat uit een investering van 75 miljoen euro door Unilever. Het huidige personeelsbestand zal in de fabriek worden behouden. Unilever heeft zich ertoe verbonden de in de fabriek geproduceerde producten, die door Seri worden gemaakt, te kopen.

5 januari 2021 – Unilever en Innova werken samen om zelfreinigende oppervlakken te ontwikkelen.

Unilever kondigde plannen aan om samen te werken met Innova om een ​​biotechnologiebedrijf via een joint venture op te richten, genaamd Penrhos Bio. De nieuwe joint venture zal technologie commercialiseren die oppervlakken zelf kan reinigen.

De technologie is nu al meer dan een decennium door Unilever onderzocht en de eerste doorbraak kwam van de introductie van een organische stof genaamd Lactam. Deze component kan bacteriën en schimmels op alledaagse oppervlakken vernietigen en voorkomen.

De technologie is ontwikkeld met behulp van natuurlijke chemicaliën die worden aangetroffen in de zeewierbiologie. De werking van de technologie repliceert het natuurlijke reinigingsproces van zeewier. Volgens Unilever kan deze technologie in verschillende producten en situaties worden toegepast. De technologie kan bijvoorbeeld schimmelgroei in wasmachines of vaatwassers voorkomen en bankbiljetten kunnen zelfreinigend worden. Op basis van rapporten van Unilever zou dit eerder op de markt kunnen komen dan we denken.

Alledaagse voorwerpen zoals kleding of keukenbladen zijn gevuld met bacteriën die de vorming van biofilms met zich meebrengen. Dit zijn verzamelingen van micro-organismen die op veel oppervlakken groeien. De ontwikkelde technologie kan deze systemen verstoren en voorkomen dat ze groeien. Hierdoor blijven oppervlakken langer schoon.

14 december 2020 – Unilever heeft de goedkeuring van de aandeelhouders gevraagd voor een actieplan voor klimaattransitie.

Unilever meldde dat ze goedkeuring hebben gevraagd van hun aandeelhouders voor een klimaattransitieplan. Het plan omvat Unilevers ambitieuze emissiereductiedoelstellingen en hoe ze deze willen bereiken. Dit plan bepaalt de klimaattransitiestrategie van het bedrijf, om de emissies binnen haar bedrijfsactiviteiten te verminderen. Bovendien wordt beschreven hoe Unilever risico’s zal beheersen en hoe het zal voldoen aan de consumptiebehoeften. Tegelijkertijd moet het verbonden blijven aan de strijd tegen klimaatverandering en nieuwe maatschappelijke normen.

Dit is een nogal interessante gebeurtenis omdat Unilever het eerste bedrijf is dat een dergelijk plan voorlegt aan haar aandeelhouders. Het toont Unilever’s toewijding en doelstellingen om veerkrachtiger te worden in een wereld die meer richting maatschappelijk verantwoord ondernemen verschuift. Unilever is van mening dat een verandering in de richting van emissiereductie een intensieve samenwerking vereist tussen het bedrijf en haar aandeelhouders en investeerders.

Unilevers plannen omvatten een nul-emissie van de eigen activiteiten tegen 2030 en ook een reductie van 50 procent van de gemiddelde CO2-voetafdruk van haar producten tegen 2030. De doelstellingen zijn zeer ambitieus en vereisen een groot aantal nieuwe maatregelen, waaronder het gebruik van 100 procent hernieuwbare energie om hun producten te produceren en ontbossing te elimineren, om er maar een paar te noemen. Unilever zal vanaf 2022 jaarlijks verslag uitbrengen over de vooruitgang van hun doelstellingen.

Financiële resultaten Unilever

Unilever rapporteerde begin februari de jaarresultaten voor 2020. De resultaten waren in overeenstemming met de schattingen van analisten. De omzetgroei werd toegeschreven aan een sterke vraag in opkomende markten. Het bedrijf zag een omzetgroei van 1,9 procent, wat perfect in lijn was met de verwachtingen van analisten. De schattingen waren gebaseerd op een consensusrapport dat door Unilever werd uitgebracht, een paar weken voordat de financiële resultaten werden gepubliceerd.

Unilever leverde ook financiële doelstellingen voor de langere termijn en groeidoelstellingen aan. Het bedrijf streeft naar een consistente omzetgroei van 3 tot 5 procent en hetzelfde geldt voor de winstgroei.

Het bedrijf kondigde aan dat de sterke resultaten in 2020 te danken waren aan een toename van de vraag naar verpakte voedingsmiddelen tijdens de pandemie. Bedrijven als Kraft Heinz en Nestlé kenden een vergelijkbare groei in hun verpakte voedingsmiddelen. Unilever meldde echter dat ze nog steeds last hadden van de pandemie als het gaat om voedsel dat wordt verkocht in openbare plaatsen, zoals restaurants of stranden. Het huidige dividendrendement bedraagt 3,31% wat meer is dan het sectorgemiddelde. Hieronder ziet u het verloop van het bruto dividend van Unilever. We zien zoals we verwachten van een dividendaandeel.

Pay out ratio Unilever

Balans Unilever

De resultatenrekening van Unilever

Resultatenrekening Unilever

Unilever loopt achter op concurrenten

Het is duidelijk dat de ondermaatse prestatie van het aandeel Unilever in de afgelopen maanden het gevolg is van het feit dat de concurrentie iets meer heeft geprofiteerd van de lockdowns dan Unilever. We kunnen dit zien als we de omzetgroei van hun grootste concurrenten vergelijken. Slechts één bedrijf heeft het slechter gedaan dan Unilever, namelijk Warpaint London. Dit bedrijf concurreert echter alleen met Unilever in de cosmetica-industrie. Alle andere bedrijven hebben betere resultaten kunnen neerzetten.

Unilever competitie

Aandeel Unilever: Technische Analyse

Het aandeel Unilever heeft een flink deel van de waarde teruggewonnen die het onlangs verloor. In maart is het aandeel Unilever met 12 procent in waarde stegen. Op technische basis lijkt het erop dat het aandeel Unilever in de toekomst nog veel hoger kan gaan handelen. Op de grafiek op dagbasis ziet het aandeel er niet zo bijzonder uit, maar als we naar de grafiek op weekbasis gaan, veranderen de zaken. Het aandeel Unilever vormt vermoedelijk een symmetrisch driehoekpatroon op de grafiek op weekbasis. Het patroon ziet er niet perfect uit, maar het kan nog steeds worden geclassificeerd als een symmetrisch triangle. Theoretisch weten we dat symmetrische driehoekpatronen in 75 procent van de gevallen continuatiepatronen zijn. Dit betekent dat de andere 25 procent van de gevallen omkeerpatronen zijn. We moeten hier dus niet te hard van stapel lopen en het aandeel direct kopen. Wachten op een uitbraak van de bovengrens is hier een slimme zet. Een doorbraak van de bovengrens signaleert een koersdoel van 70 euro per aandeel.

Koers Unilever op weekbasis

Conclusie voor het aandeel Unilever

Ook al bleef Unilever wat achter bij de concurrentie, het aandeel is nog steeds een aantrekkelijke belegging. Unilever bezit enkele van ‘s werelds grootste merken die een enorme omzet genereren. Het bedrijf blijft zijn klantenbestand ook uitbreiden met nieuwe producten en wereldwijde merken. Unilever heeft 2,5 miljard klanten in 192 landen. Het bezit 13 merken met elk een gemiddelde omzet van 1 miljard euro per jaar. De grootste factor voor Unilever’s voortdurende groei in de toekomst is hun aanwezigheid in opkomende landen met een enorm groeipotentieel. Unilever staat op de eerste plaats van bedrijven in consumentengoederen in India. Het bedrijf heeft ook bedrijfsactiviteiten in China die 3 miljard euro per jaar opbrengen. Deze gigantische economieën hebben nog veel groeipotentieel in de toekomst. Dit is goed nieuws voor Unilever. Het versterkt het technische verschijnsel op de grafiek op weekbasis voor het aandeel Unilever, dat een symmetrisch driehoekpatroon heeft gevormd. Dit zou de koers een stuk hoger kunnen duwen.

Wat denken de analisten?

De meningen van de analisten zijn redelijk evenwichtig, waarbij de meesten van mening zijn dat het aandeel de moeite waard is om te behouden. Drie van de 11 analisten geven het aandeel echter een verkoopaanbeveling. Het gemiddelde koersdoel ligt momenteel rond 51 euro per aandeel.

Datum Beurshuis Advies Koersdoel
29-mrt-21 Goldman Sachs Kopen €56
29-mrt-21 Citigroup Kopen €60
25-mrt-21 Jefferies Kopen €53
22-mrt-21 Deutsche Bank Kopen €64
22-mrt-21 UBS Verkopen €43
04-feb-21 Bernstein Verkopen €46
04-feb-21 J.P. Morgan Houden €49
04-mrt-21 Barclays Kopen €48
04-mrt-21 Berenberg Bank Houden €53
04-mrt-21 Credit Suisse Kopen €56
04-mrt-21 RBC Capital Verkopen €43
De koers van het aandeel Unilever is in 2019 sterk gestegen, maar zakte aan het eind van het jaar weg na een winstwaarschuwing. De omzetgroei neemt af en dit kan op termijn ook effecten hebben op de winstgroei.

De koers kon profiteren van de lagere rente. Het dividend per Unilever Certificate werd verhoogd, waardoor het aandeel weer aantrekkelijker werd in vergelijking met obligaties. Het bedrijf heeft zeer sterke merken en kan profiteren van stijgende consumptie van haar producten in opkomende markten. Wat betekent dit voor de toekomst van het aandeel in 2020?

Het bedrijf is samen met aandeel Shell en ASML één van de zwaargewichten in de AEX. Unilever heeft een historie van dividendverhogingen en een stijgende winst. Het aandeel Unilever is daarom ook populair onder beleggers.

Aandeel Unilever uiteengezet

Nieuws Unilever

23 april 2020 kwam Unilever met een kwartaalupdate. Ondanks de ongekende invloed die het coronavirus heeft op de wereld, is Unilever erin geslaagd de onderliggende omzet vergeleken met vorig jaar gelijk te houden. Wat opviel is dat vooral de omzet uit opkomende landen relatief hard getroffen werd. Opkomende markten zijn juist jarenlang de groeimotor geweest van Unilever, maar toch viel hier de omzet met 1,8% terug. In meer ontwikkelde markten zag Unilever juist de omzet met 2,8% relatief sterk stijgen. Dat dit samen uitkomt op een vlakke groei laat zien hoe belangrijk opkomende markten voor Unilever zijn. 

Binnen Unilever deed de Home Care divisie het uitstekend met een onderliggende groei van 2,4%. Producten zoals bleek en Cif werden meer verkocht. Foods & Refreshment had het juist lastig en zag de omzet met 1,7% dalen. De belangrijkste reden hiervoor is de tegenvallende ijs verkoop. Sauzen en dressings van Knorr, Calvé en Hellmann’s deden het juist wel goed.

Het Unilever dividend blijft gewoon gehandhaafd en er wordt € 0,4104 per aandeel uitgekeerd aan de aandeelhouders die het aandeel op 14 mei 2020 in bezit hebben. Het defensieve aandeel Unilever staat in de coronacrisis stevig onder druk. De reden hiervoor is met name de stevige blootstelling aan opkomende landen. De valuta van veel landen staat stevig onder druk en dit heeft duidelijk een impact op Unilever.

Jarenlang deed Unilever het beter dan de concurrentie door de sterke blootstelling aan deze markten, maar in dit kwartaal werkt dit voordeel dus als nadeel. Toch is deze volatiliteit iets wat aandeelhouders moeten accepteren voor het betere groeipotentieel wat veel van deze markten hebben voor de langere termijn.

Beleggers waren echter duidelijk niet voorbereid op dit nieuws. Het aandeel Unilever is vandaag de grootste daler in de AEX met een verlies van 5,1%.

Koers aandeel Unilever

Fundamentele analyse aandeel Unilever

De omzet van Unilever is de afgelopen jaren nauwelijks gestegen. Sinds 2011 steeg de omzet van € 46,5 miljard naar € 51,5 miljard. De winst steeg een stuk sneller. Dit kwam met name doordat de marges bij Unilever werden verhoogd. De winst steeg van € 3,98 miljard naar € 6,39 miljard, een stijging van 61%. Per aandeel Unilever nam de winst nog sterker toe, met 73%, door de inkoop van eigen aandelen. In de tussentijd kregen aandeelhouders van Unilever een dividend.

Op de lange termijn lijkt het aandeel uit de AEX dus een goede investering. Er vond veel verandering plaats in de waardering van Unilever de afgelopen tijd. De waarde van de aandelen is in de tussentijd zelfs met 116% opgelopen. Hierdoor is de waardering van de aandelen nu een stuk steviger. Ondanks dat dit positief lijkt, moet er een kanttekening bij worden geplaatst. De uitstekende resultaten uit het recente verleden zijn namelijk door deze stevige positie lastig te herhalen.

Koers aandeel Unilever

Balans Unilever Certificate

Overnames en de inkoop van eigen aandelen hebben de schulden van Unilever doen stijgen. In 2011 had Unilever € 13,6 miljard aan schulden en € 5,1 miljard aan kasgeld. In 2019 is de schuld opgelopen tot € 28,9 miljard, terwijl de hoeveelheid kasgeld juist was afgenomen tot € 4,4 miljard. Dit zorgt ervoor dat de balans van Unilever minder sterk is dan in het verleden. Toch blijft het aan de Euronext genoteerde aandeel met haar stabiele inkomsten en matige schuldenberg een veilig defensief aandeel.

Dividend Unilever

Het dividend steeg van € 0,88 naar € 1,64, een stijging van 86%. In de periode van 2011 tot nu kregen aandeelhouders € 10,59 en hebben daarmee al een groot deel van de € 22 kostprijs teruggekregen.

Veel beleggers investeren in Unilever voor het dividend. De dividendhistorie van Unilever is bewonderenswaardig en bevat een lange historie van dividendverhogingen. De dividendgroei is de afgelopen 5 jaar 7,56% per jaar. Het dividend steeg van € 0,32 per kwartaal in 2016, naar € 0,41 in 2019. In 2020 zal ongetwijfeld weer het dividend worden verhoogd.

Dividendhistorie Unilever

Sinds 2006 heeft Unilever een geschiedenis van jaarlijkse dividendverhogingen. In 2006 werd het vorige track record van verhogingen verspeeld door een éénmalig speciaal dividend en een reorganisatie van de kapitaalstructuur. Voor die tijd werd het dividend ook elk jaar verhoogd, al moet daarvoor soms wel het interim Unilever dividend bij het slotdividend worden opgeteld.

Een steeds groter deel van de winst wordt uitgekeerd aan de aandeelhouders. Met een uitbetalingsratio van 43,5% is er nog genoeg ruimte om te investeren in groei. De terugkoop van eigen aandelen helpt bovendien de winst over minder aandelen te verdelen. De vraag is echter of Unilever de winstgevendheid van haar huidige producten kan beschermen. De winstmarges zijn namelijk met 12,5% zeer aantrekkelijk en laten bovendien een stijgende lijn zien.

Koers Unilever

De koers van Unilever is in 2019 fors opgelopen, maar zakte aan het einde weg. De overstap van spaarders naar defensieve aandelen lijkt voor een deel voorbij. De waardering van Unilever is opgelopen en dit is terug te zien in de koers. Aandeelhouders van Unilever hebben uitstekende resultaten gezien, die naar alle waarschijnlijkheid de verwachtingen hebben overtroffen. Na de winstwaarschuwing staat het aandeel Unilever echter onder druk. Het is onzeker hoeveel ruimte de aandelen Unilever nog hebben aan de bovenkant. De stevige waardering en relatief lage groei maken het aandeel niet goedkoop. De sterke defensieve eigenschappen beschermen het aandeel wel wanneer de economie minder goed loopt als beleggers hopen.

Koers Unilever aandeel

Aandeel Unilever advies analisten

Er zijn 33 analisten die beleggers over het Unilever aandeel advies geven. Vijftien analisten geven Unilever een koopadvies, Elf adviseren Unilever aandelen aan te houden en zeven analisten geven het advies Unilever te verkopen. Begin 2019 had iedereen nog een koopadvies, maar sindsdien is eerst het aantal keer houdadvies sterk gestegen. Nu komen er ook steeds meer verkoopadviezen die zorgwekkend zijn. Dit kan natuurlijk te maken hebben met de opgelopen koers. Dit lijkt toch niet het enige effect te zijn.

Sinds de tweede helft van 2018 zijn analisten negatiever geworden. Het eerste verkoopadvies werd toen geplaatst en ook het percentage koopadviezen Unilever daalde van 57% naar 41%. Het koersdoel van de analisten is nu € 55,17 per aandeel, dit ligt dus 9,0% hoger dan de huidige marktprijs voor het aandeel Unilever. Waarschijnlijk komt dit doordat de Unilever koers hard wegzakte na de winstwaarschuwing. Toch is het een opvallend gegeven dat analisten gemiddeld niet echt positief zijn. Zeker omdat Unilever over het algemeen beschouwd wordt als een veilig aandeel.

Opties Unilever

Grote zeer liquide aandelen hebben vaak ook een liquide optiemarkt. Deze Unilever opties bieden beleggers de mogelijkheid om preciezer specifieke risico’s af te dekken of in te spelen op een bepaalde prijsbeweging. Dit kan zowel met losse put en call opties Unilever, maar ook door meer ingewikkelde optiecombinaties.

De volatiliteit van Unilever opties is vrij laag. Hierdoor zijn opties relatief goedkoop. De implied volatility komt op dit moment uit onder de 16%. De reden voor de relatief beperkte volatiliteit is dat defensieve aandelen zoals Unilever doorgaans minder bewegen dan de gehele markt. Zowel de omzet als de winst zijn redelijk voorspelbaar en zorgen ervoor dat de koers doorgaans niet al te extreme bewegingen maakt.

Conclusie aandeel Unilever

Het AEX aandeel Unilever is de afgelopen jaren sterk opgelopen. Dit is deels dankzij zijn goede onderliggende operationele activiteiten, maar ook door de hogere waardering. Deze waardering zorgt ervoor dat het dividendrendement nu een stuk lager ligt met 3,7%. Unilever blijft een veilig aandeel met een groeiend dividend, maar beleggers moeten niet de historische resultaten nemen als verwachting voor de toekomst. Wanneer ze het rendement echter vergelijken met de opbrengsten van een obligatie of een spaarrekening, dan zullen ze hoogstwaarschijnlijk niet teleurgesteld zijn met het groeiende dividend. Het grootste risico bij het Unilever aandeel is dat de waardering van de resultaten in de toekomst weer kan zakken. Zeker tegenvallende resultaten in opkomende markten zijn een risico.

 

Beleggen in aandeel Unilever via LYNX

LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel Unilever. U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in 30 landen. Bekijk het aanbod:

Gerelateerde artikelen over aandeel Unilever

Unilever: Analyses & tips

Waarom in aandelen van Unilever beleggen via LYNX?

Met een beleggingsrekening via LYNX koopt en verkoopt u voordelig aandelen van vrijwel elk beursgenoteerd bedrijf ter wereld – dus ook Unilever. Met directe toegang tot wereldwijde beurzen koopt u buitenlandse aandelen direct op de thuismarkt. Zo profiteert u van een hoog handelsvolume en een lage spread. U hoeft niet te wachten tot de beurzen opengaan, maar handelt voor- of nabeurs als het u uitkomt. Zo bent u niet afhankelijk van de tijdsverschillen. Handelen doet u daarnaast via een stabiel platform met innovatieve trading tools, waarmee u direct gedegen analyses kunt maken. Belegt u met het oog op een stijgende koers door long te gaan, of verwacht u een dalende koers en gaat u short? Met LYNX is het mogelijk, zodat u het maximale uit uw aandelen Unilever kunt halen.

Bent u klaar voor de volgende stap in beleggen? Ontdek dan of LYNX bij u past en sluit u aan bij duizenden ervaren beleggers.

Voor- & nabeurs handelen in Unilever?

Voorbeurs en nabeurs handelen is niet enkel voor de professionele beleggers weggelegd. Via LYNX kunt u reageren op (grote) koersbewegingen die buiten de reguliere handelstijden plaatsvinden, bijvoorbeeld wanneer cijfers van het aandeel Apple voor- of nabeurs bekend worden gemaakt.

Ontdek voor- & nabeurs handelen via LYNX

Unilever aandeel: aandeelhoudersvergaderingen

Datum Event type

Sectorgenoten aandeel Unilever

Ontvang de LYNX Nieuwsbrieven
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Koersdetails aandeel Unilever

Datum | Zeit 20.01.25 | 14:58
Kurs 54,62
Veränderung in USD 0.62
Änderung in % 1.15
Öffnungskurs 54,52
Slotkoers vorige handelsdag 54,00
Beurzen 1,00
Laagste dagkoers 54,20
Hoogste dagkoers 54,64
Laagste jaarkoers 52,80
Hoogste jaarkoers 55,60
Laagste koers 52 weken 42,98
Hoogste koers 52 weken 59,80
Marktkapitalisatie (mld.) 133,68
Loading ...


Unilever : fundamentele cijfers in EUR

Dividendrendement --
Omzet ratio 10,88
Omzet per aandeel 23,04
Cashflow per aandeel 3,64
Intensiteit van investeringen 76,22
Intensiteit van arbeid 23,78
Werkkapitaal (mln.) --
Cashratio 1 36,20
Cashratio 2 90,23
Cashratio 3 82,84
Return on Investment (ROI) 8,62
Equity ratio 27,59
Debt ratio 72,41
Cash ratio 17,69
Quick ratio 42,26
Current ratio 76,16
Loading ...

Unilever Aktie Performance

Loading ...
1D 0.62 1.15 %
1W 0.72 1.34 %
1M 0.22 0.4 %
6M 1.18 2.21 %
YTD -0.42 -0.76 %
1Y 11.41 26.41 %
5Y 2.45 4.7 %

Dividendstijging aandeel Unilever

Jaar Dividend Valuta Return
2023 1.50 EUR 3.43
2022 1.48 EUR 3.14
2021 1.46 EUR 3.09
2020 1.48 EUR 3.01
2019 1.43 EUR 2.73
2018 1.35 EUR 2.93
2017 1.26 EUR 2.69
Loading ...

Aandeel Unilever Bedrijfsinformatie Unilever PLC

Unilever werd opgericht in 1880 en heeft twee hoofdkantoren; één in Rotterdam en één in Londen. De multinational heeft een ruim aanbod aan huishoudartikelen, voedingswaren en verzorgingsproducten. Bekende merken van Unilever zijn o.a. Lipton, Magnum, Surf, Dove en Rexona. Dagelijks worden er door 2,5 miljard mensen Unilever producten gebruikt. Zo zitten er onder Unilever maar liefst 400 merken die in 190 landen verkocht worden. In 2017 heeft Unilever een overnamebod afgewezen van 130 miljard euro. Wereldwijd heeft Unilever 169.000 werknemers in dienst.

Overige tickersymbolen:
Amsterdam: XAMS:UNA

Basisgegevens aandeel Unilever

ISIN GB00B10RZP78
Tickercode UNA
Type aandeel
Valuta EUR
Land Niederlande
Indices AEX
Supersector --
Subsector --
Bedrijfsnaam Unilever PLC
Loading ...