Wat is de koers en verwachting van het aandeel Volkswagen Vz.? Lees de laatste analyses van onze analisten en bekijk de actuele beurskoers en grafiek. Bestudeer de fundamentele cijfers, de andere aandelen binnen deze sector, de prestaties van de afgelopen vijf jaar en krijg inzicht in de laatste adviezen en dividenden. Kortom, lees alles wat u moet weten over dit aandeel. Bent u op zoek naar een broker om in Europese en Amerikaanse aandelen te handelen, klik dan hier.
Verwachting aandeel Volkswagen Vz. Aandeel Volkswagen: Wordt de outlook 2023 gerealiseerd?
Analyse van het aandeel Volkswagen Vz.
Door
Ronald Gehrt |
16-03-2023
Het is nog geen twee weken geleden dat de vooruitzichten van de Volkswagen Groep voor 2023 bekend werden gemaakt. De koers van het aandeel Volkswagen schoot als een raket omhoog. Dit omdat de outlook van Volkswagen veel beter was dan verwacht.
Maar nu is de hele winst weg en het aandeel Volkswagen handelt lager dan voorheen. Daar zijn genoeg redenen voor…
Aandeel Volkswagen
Resulaten en verwachtingen
De Volkswagen Groep had een ongelooflijk sterk jaar in 2021, waarbij de nettowinst per aandeel Volkswagen een nieuw record bereikte. Er werd gevreesd dat dit in 2022 niet vol gehouden zou worden. Maar dit is voorlopig wel gelukt, zo maakte Volkswagen begin februari al bekend op basis van voorlopige cijfers. Opnieuw was het bedrijf erin geslaagd de prijzen sterk te verhogen, meer dan de eigen gestegen kosten. Dit resulteerde in winst op recordniveau ondanks minder verkochte voertuigen.
De vraag is of dit ook op lange termijn nog goed zal gaan. Kopers zullen niet altijd de hogere prijzen accepteren als ze zien dat de winst van de verkoper stijgt in plaats van dat die stabiel blijft. Daarom ging het aandeel Volkswagen nog steeds niet veel vooruit. Het aandeel Volkswagen bleef in zijn dalende trend die al in het najaar van 2021 werd vastgesteld.
Toen kwam Volkswagen groep met een vooruitzicht dat de sceptici het zwijgen oplegde. Er werd aangekondigd dat niet alleen het aantal verkochte voertuigen met 14-15% zou stijgen. Ook de verkoop zou met 10-15% stijgen. Daarnaast zou de operationele winstmarge stijgen met 7,5 tot 8,5%. Dit betekent dat het Volkswagen concern in 2023 geen aanzienlijke winstdaling zou zien. Zoals de meeste analisten eerder hadden verwacht, maar idealiter zou er zelfs aanzienlijk meer verdiend kunnen worden.
Dit veroorzaakte een wilde koopgolf op 3 maart 2023. Aan het eind van de dag noteerde het aandeel Volkswagen meer dan 10% hoger op de DAX. Maar hoewel de vooruitzichten zo fantastisch waren, bleven vervolgaankopen uit. Dit ondanks de uitbraak boven de dalende trendlijn op middellange termijn die met de koerssprong plaatsvond. Op dinsdag 14 maart was de gehele koersstijging alweer ongedaan gemaakt. En op 15 maart gig de koers zelfs nog lager.
Aandeel Volkswagen koers
Expertsmening: Dinsdag werden de definitieve cijfers over 2022 bekendgemaakt en werd een jaarlijkse persconferentie gehouden. Slechts twaalf dagen na deze outlook maakte het concern bekend dat het haar prognose voor 2023 voor de operationele winstmarge verlaagt van 6,0 naar 4,0%. Dat zou nog steeds iets meer zijn dan de 3,6% die Volkswagen in 2022 behaalde (de eerder genoemde streefmarge van 7,5 tot 8,5 procent geldt voor het hele concern).
Maar het maakt een buitengewoon verschil of men zes of slechts vier cent verdient op één euro omzet, in de sterkste divisie van het concern.
In principe is een dergelijke plotselinge ommezwaai zorgwekkend. Afgezien daarvan wordt de markt als geheel steeds nerveuzer. Als het financiële systeem op middellange termijn echt begint te kraken, zou het verrassend zijn als de auto-industrie uiteindelijk niet wordt getroffen. De meningen van de analisten over de gepresenteerde cijfers en de laatste verklaringen waren zeer verdeeld. Er waren drie nieuwe koersdoelen tussen 115 en 145 euro. Maar ook drie koersdoelen tussen 200 en 235 euro. De grafiek spreekt voor zich: een aandeel Volkswagen dat een opvallend bullish signaal verliest in de grafiek, en nu zelfs onder het startpunt van de vorige rally handelt, is een vallend mes waar je beter niet in kunt grijpen.
Aandeel Volkswagen kopen via LYNX?
LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel Volkswagen. U heeft toegang tot 150 beurzen in 33 landen. Bekijk het aanbod:
Autobouwers hebben het zwaar op de beurs door het voortdurende handelsgeschil tussen de VS en de rest van de wereld. Veel Europese autobedrijven bouwen hun auto’s in de Verenigde Staten en verkopen ze bijvoorbeeld in China. Hogere tarieven op de import van auto’s en auto-onderdelen zetten veel Duitse autofabrikanten zwaar onder druk. De aandelen zijn nog verder afgestraft vanwege de angst voor een economische groeivertraging. Autobedrijven zijn cyclisch en worden dan ook als eerste geraakt.
Belangrijker nog is de relatie tussen de VS en Europa, aangezien de Amerikaanse president Trump dreigt met hogere tarieven op Europese auto’s als er geen nieuwe overeenkomst wordt gesloten. Het lijkt ons echter onwaarschijnlijk dat Trump deze tarieven zal verhogen, omdat dat ook de Amerikaanse consumentenmarkt zou schaden. Toen de Amerikanen de importtarieven op witgoed (wasmachines) in 2018 verhoogden, stegen de prijzen namelijk met 17%,. Dit leidde tot veel klagende consumenten. Trump wil liever de Amerikaanse burger tevreden houden. We zagen eerder namelijk al hoe hij de olieprijzen omlaag hielp en zich daar op Twitter trots over uitliet. Auto’s zijn nog belangrijker voor de economie en tevens politiek zichtbaarder dan witgoed. Toch blijft Trump zijn onvoorspelbare beleid een risicofactor voor beleggingen in autobedrijven.
Volkswagen zet vol in op elektrisch rijden
Het was al eerder bekend, Volkswagen gooit het roer om. Binnen 10 jaar wil het bedrijf 70 elektrische modellen op de markt brengen. Uiteraard gaan hier enorme kosten mee gemoeid, aangezien een en ander ontwikkeld moet worden. Volkswagen maakte dan ook bekend 5.000 tot 7.000 banen te schrappen om de winstgevendheid op te voeren en meer te kunnen investeren in de productie van elektrische auto’s. Met deze en andere kostenbesparingen hoopt het concern de kosten jaarlijks met € 5,9 miljard terug te brengen. Volkswagen wil tot 2023 € 44 miljard investeren in elektrisch rijden en digitalisering. Het komende decennium moeten zo’n 22 miljoen elektrische auto’s geproduceerd worden. Het klinkt misschien gek dat Volkswagen banen gaat schrappen terwijl er zoveel staat te gebeuren. Maar voor de productie van elektrische auto’s zijn minder mensen nodig dan voor het maken van auto’s met verbrandingsmotoren.
Daarnaast is Volkswagen ook hard bezig met zelfrijdende auto’s. Het concern werkt samen met Daimer en BMW bij de ontwikkeling van technologie voor geassisteerd rijden en geautomatiseerd parkeren. Door samen te werken willen Daimler, moederbedrijf van Mercedes-Benz, en BMW snellere stappen zetten met technologie voor zelfrijdende voertuigen en besparen op de kosten. Door samen te werken hopen de bedrijven de achterstand die ze hebben bij onder andere Tesla snel in te halen. Volkswagen is tevens in onderhandeling met het Amerikaanse Ford Motor voor een mogelijk samenwerking bij autonoom rijden.
De financiële cijfers van Volkswagen
Volkswagen kampt nog altijd met de gevolgen van het dieselschandaal. De Duitse autobouwer heeft al ruim € 27 miljard betaald aan boetes en schikkingen voor milieuschade en voor gedupeerde consumenten. VW heeft onlangs uiterst ambitieuze doelstellingen geventileerd. De autofabrikant wil tot en met 2023 maar liefst € 44 miljard investeren in zaken als elektrisch en autonoom rijden en aanvullende mobiliteitsdiensten.
Het aandeel Volkswagen is in 2015 keihard afgestraft na het dieselschandaal. Door de hogere tarieven voor auto’s en de angst voor een recessie zijn de aandelen van Duitse autofabrikanten in 2018 wederom behoorlijk afgekomen. Ondanks de forse tegenwind heeft Volkswagen in 2018 een recordaantal auto’s verkocht. De omzet steeg tot bijna € 236 miljard en het bedrijf verwacht in 2019 de omzet met nog eens 5% te laten groeien. De winst steeg met 6,3% tot ruim € 14,7 miljard. Een mogelijke handelsovereenkomst tussen de VS en China volgende maand oogt veelbelovend en zal mogelijk gunstig uit kunnen pakken voor de autofabrikanten.
Lage waardering door cyclische sector
De totale marktkapitalisatie van Volkswagen is momenteel € 73 miljard. Volkswagen heeft momenteel ruim € 55 miljard in kas en een verwachte vrije kasstroom van iets minder dan € 6 miljard in 2019. Wel is er een schuld van een slordige € 190 miljard. VW kent desondanks een zeer milde waardering met een K/W van 5,2 en een dividendrendement van ruim 3%. Die lage waardering kan niet los worden gezien van bovengenoemde problemen. Daarnaast hebben de meeste autobedrijven een lage waardering, wereldwijd ligt dat gemiddelde namelijk rond de 7. Dit komt doordat de meeste traditionele autobouwers grote bedrijven zijn waarbij het groeipotentieel beperkt is. Tevens zijn autobouwers uiteraard zeer cyclisch en kent de sector enorm veel concurrenten. Een auto is echt een luxe goed waar de consument als eerste op zal besparen in sombere tijden. Daar is de laatste jaren ook nog het feit bij gekomen dat deze traditionele automakers het op moeten nemen tegen de opkomst van elektrisch rijden. Volkswagen heeft echter mooie en ambitieuze plannen gepresenteerd om die concurrentie de komende jaren aan te gaan. Het merk Volkswagen blijft an sich een sterk merk en wist de afgelopen jaren ondanks de vele tegenslagen toch de omzet op te voeren.
Technische analyse van het aandeel Volkswagen
Volkswagen beweegt al een aantal maanden tussen pakweg € 130 en € 160. De uitslagen in deze range worden wel steeds kleiner, er lijkt zelf een diamant formatie zichtbaar te worden. Het patroon kenmerkt zich door een periode van stijgende toppen en lagere bodems die later omslaan in lagere toppen en hogere bodems. Hierdoor wordt een patroon zichtbaar dat de vorm heeft van een diamant. Het patroon kan zowel een bodemformatie zijn, een continueringspatroon als een toppatroon. Het beste is om de uitbraak uit het patroon af te wachten om zo de richting te bepalen. Het koersdoel kunnen we berekenen door de afstand van de top tot aan de bodem van het patroon op te meten. Dezelfde afstand wordt op het uitbraakpunt toegevoegd waardoor een koersdoel ontstaat.
Het belangrijkste is natuurlijk dat Volkswagen niet onder de steun vlak boven de € 130 zakt, dan kan het aandeel lagere koersen gaan opzoeken. Bij een eventuele doorbraak boven de € 160 treedt een technische verbetering op en kan het aandeel Volkswagen verder herstellen richting de koerstoppen van 2018 rond de € 180 a € 190.
Disclaimer
De informatie in deze uiting is niet bedoeld als individueel beleggingsadvies of als een aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. De beloning van de auteur staat niet direct of indirect in relatie met hun standpunten of ideeën. Ondanks het feit dat LYNX alle zorgvuldigheid in acht neemt bij het samenstellen en onderhouden van deze pagina’s, en daarbij gebruikmaakt van bronnen die betrouwbaar geacht worden, kan LYNX niet instaan voor de juistheid, volledigheid en actualiteit van de geboden informatie. Indien u zonder verificatie of advies gebruikmaakt van de verstrekte informatie, doet u dat voor eigen rekening en risico. Wij adviseren u om niet te beleggen in financiële instrumenten waarvan u de risico’s niet begrijpt. Aan de informatie die in de uiting wordt beschreven kunnen geen rechten worden ontleend. Beleggen brengt risico’s met zich mee. Uw totale verlies kan aanzienlijk hoger zijn dan uw totale inleg.
Het aandeel Volkswagen kopen of verkopen via LYNX?
LYNX geeft u de mogelijkheid om in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel Volkswagen. U heeft toegang tot 135 beurzen in meer dan 33 landen. Bekijk het aanbod:
Waarom in aandelen van Volkswagen Vz. beleggen via LYNX?
Met een beleggingsrekening via LYNX koopt en verkoopt u voordelig aandelen van vrijwel elk beursgenoteerd bedrijf ter wereld - dus ook Volkswagen Vz.. Met directe toegang tot wereldwijde beurzen koopt u buitenlandse aandelen direct op de thuismarkt. Zo profiteert u van een hoog handelsvolume en een lage spread. Handelen doet u daarnaast via een stabiel platform met innovatieve trading tools, waarmee u direct gedegen analyses kunt maken. Belegt u met het oog op een stijgende koers door long te gaan, of verwacht u een dalende koers en gaat u short*? Via LYNX is het mogelijk, zodat u het maximale uit uw aandelen Volkswagen Vz. kunt halen.
*Short gaan brengt extra risico's met zich mee: als de koers stijgt in plaats van daalt, kunnen de verliezen onbeperkt oplopen. Het is belangrijk om deze risico's mee te wegen in uw beleggingsbeslissing en enkel te beleggen met kapitaal dat u kunt missen.
Bent u klaar voor de volgende stap in beleggen? Ontdek dan of LYNX bij u past en sluit u aan bij duizenden ervaren beleggers.
Voorbeurs en nabeurs handelen is niet enkel voor de professionele beleggers weggelegd. Via LYNX kunt u reageren op (grote) koersbewegingen die buiten de reguliere handelstijden plaatsvinden, bijvoorbeeld wanneer cijfers van het aandeel Volkswagen Vz. voor- of nabeurs bekend worden gemaakt. Houd er rekening mee dat de liquiditeit buiten reguliere handelstijden lager kan zijn, wat kan leiden tot een grotere spread.
There are no dividend distributions for this company
Jaar
Dividend
Valuta
Yield (rente)
Aandeel Volkswagen Vz.: Bedrijfsinformatie Volkswagen AG Vz.
Volkswagen werd opgericht in 1937 en heeft haar hoofdkantoor in Wolfsburg. De autoconstructeur is de grootste van Europa en produceert de merken Volkswagen, Audi, Porsche, Bentley, Lamborghini en Bugatti. Ook het motormerk Ducati valt onder de Volkswagen groep. Wat de vrachtwagens betreft vallen MAN en Scania ook onder de Duitse gigant. Naast de verkoop van voertuigen haalt Volkswagen omzet uit leasing- en verzekeringsactiviteiten. Volkswagen heeft wereldwijd meer dan 625.000 in dienst.
Address
VOLKSWAGEN AG
Berliner Ring 2
38440 Wolfsburg
Deutschland