Belegger in de luwte
John Neff
We begrijpen dat veel beleggers pas in een bedrijf willen investeren als de waarde hiervan bekend is. Is dit echter altijd de juiste tactiek? Kunt u niet beter contrair investeren? Op deze pagina wordt de strategie van beursgoeroe John Neff bespoken. Na het lezen van deze strategie weet u waarom Neff bewust niet kiest voor bedrijven in de spotlights.
Laat u niet verleiden
John Neff is misschien niet een van de meest bekende namen in deze rubriek, maar qua resultaten kan hij in een adem genoemd worden met de andere beursgoeroes. Hij noemt zichzelf echter liever geen value investor. Neff prefereert de term lage koers-winstverhouding investeerder.
Waar veel value investors zich toch laten verleiden tot de aandelen in de spotlights, zoekt John Neff het liever in de luwte van de aandelenmarkten. Uit de gratie geraakte aandelen en aandelen die nauwelijks aandacht van de markt krijgen, daarbij voelt deze contraire investeerder zich op zijn gemak. Neffs bescheiden aanpak heeft echter geen bescheiden resultaten opgeleverd.
John Neff is de oprichter van één van de meest populaire beleggingsfondsen van de jaren ’90, namelijk “The Vanguard Windsor Fund”. Tussen 1964 en 1995 wist dit fonds de S&P 500 per jaar met gemiddeld 3,1% te verslaan. Waar de S&P 500 in deze periode gemiddeld 13,7% verdiende, bracht het Vanguard Windsor Fund jaarlijks gemiddeld 16,8% op.
Over een periode van 30 jaar had het fonds van $ 10.000 een bedrag van $ 564.000 gemaakt. Dat had toch wel een aardige toevoeging geweest op uw pensioen.
Na 1995 bleef het fonds bestaan, maar ging John Neff met pensioen. Het Vanguard Windsor Fund bestaat vandaag de dag nog steeds, maar weet de S&P sinds zijn vertrek zelden te verslaan. Gemiddeld genomen maakt het amper uit of u direct op de index zou beleggen of het Vanguard Windsor Fund zou aankopen.
Wie is John Neff?
Ook als persoon is John Neff vooral een bescheiden man. Hij gaat al bijna 40 jaar met dezelfde vrouw, woont niet te groot en houdt zich strikt aan zijn rituelen. Zo leest hij bijvoorbeeld ieder weekend ieder artikel van alle Wall Street Journals van de afgelopen week. Zo weet hij zeker dat hij doordeweeks niets over het hoofd heeft gezien.
Hoe kan het dat Neff, in een wereld van het grote geld, zo sober is blijven leven? Voor het antwoord op deze vraag gaan we terug naar 1931, het geboortejaar van Neff. Kort na zijn geboorte besloten de ouders van Neff uit elkaar te gaan. Het gezin werd onder de hoede genomen van Neffs grootvader die het gezin door de grote depressie heen hielp. Pas na 14 jaar werd Neff herenigd met zijn vader, voor wie hij kort daarna ging werken.
Zijn vader had een klein bedrijfje in de verkoop van auto-onderdelen en smeermiddelen. Hier leerde hij al snel een waardevolle levensles: een bedrijf hoeft niet te schitteren, degelijkheid is veel belangrijker.
Ook zijn voorliefde voor koopjes kwam in deze periode tot bloei. Hij ging geregeld mee met zijn vader om korting af te dwingen bij de leveranciers. Mede door deze onderhandelingen kon het bedrijf van zijn vader altijd een stapje voor blijven op de concurrentie. Iets wat John Neff altijd meegenomen heeft in zijn beleggingscarrière.
Hoe u net zo succesvol als John Neff wordt
Centraal in de beleggingen van Neff staat een lage koers-winstverhouding. Een lage koers-winstverhouding indiceert namelijk dat het bedrijf relatief goedkoop aan te schaffen is. Dat sluit volledig aan bij zijn voorliefde voor koopjes. Uiteraard moet vervolgens wel het kaf van het koren gescheiden worden. Hier komt zijn eigen beoordelingsvermogen naar boven.
Het is natuurlijk niet voor niks dat deze aandelen zo laag geprijsd zijn. Een kat in de zak is zo gekocht. Helaas ontkomt u hier niet aan het duiken in de jaarcijfers en nieuwsberichten. Om toch nog enige ondersteuning te bieden bij de koers-winstverhouding, voegt hij nog een aantal criteria toe aan zijn potentiële beleggingen:
-
De winstgroei: ondanks de lage koers-winstverhouding kan er natuurlijk nog steeds groei zitten in de winst. Dit is vaak een teken dat het bedrijf de weg naar boven gevonden heeft.
-
De omzetgroei: misschien nog wel belangrijker dan de winstgroei. De mooiste winstgroei is winstgroei die verkregen is door een omzetstijging. Dit betekent dat de kern van de bedrijfsactiviteiten ook zijn weg naar boven heeft gevonden.
-
Positieve vrije kasstroom: een positieve vrije kasstroom geeft aan dat het bedrijf momenteel aan het einde van de rit geld overhoudt. Een fijn idee wanneer u uw geld in een bedrijf stopt.
- Het dividendrendement: door Neff ook wel het ‘gratis rendement’ genoemd. Bedrijven met een hoog dividendpercentage genieten altijd de voorkeur.
Tot slot nog een aantal laatste tips van Neff. Houdt u altijd vast aan uw eigen visie, laat u niet te snel verleiden door de mooie praatjes van beleggers die een garantie op resultaat bieden. Heeft u verstand van de automobielindustrie, zorg dan ook dat het grootste gedeelte van uw portefeuille in de automobielindustrie geïnvesteerd is. Diversificatie is altijd mooi meegenomen, maar diversifiëren in een sector waar u eigenlijk niets van weet, gaat u alleen maar tegenwerken op uw totaalrendement.
Wees daarnaast niet bang om een positie te sluiten voor het aandeel zijn top heeft bereikt. Door emotie van beleggers knalt een aandeel vaak nog een stuk door nadat het zijn “werkelijke waarde” al bereikt heeft. Vaak komt het aandeel na zijn top altijd hard ten val en dan mist u al helemaal het haalbare rendement. Schakel dus zo veel mogelijk uw emotie uit, wees tevreden met een mooi rendement en blijf sober.