Artikel laten voorlezen
|
De populaire strategie bestaat al bijna 40 jaar en wordt nog steeds aanbevolen. Of u nu handelt of investeert, een amateur of een veteraan bent; van deze strategie kan iedereen het een en ander leren.
In dit artikel zullen we uitleggen waar de CANSLIM-strategie over gaat, wie deze heeft gecreëerd, en wat de CANSLIM-criteria zijn, zodat ook u kunt profiteren van deze strategie.
De onderwerpen die worden besproken in dit artikel:
Wat is CANSLIM?
De CANSLIM-strategie is bedacht door de oprichter van Investors Business Daily: William J. O’Neil. Het belangrijkste doel van de strategie is om groeiaandelen te selecteren op basis van een combinatie van fundamentele- en technische analysetechnieken. De CANSLIM-strategie kunt u dus toepassen om de beste groeiaandelen te identificeren. De CANSLIM-criteria zijn zeven criteria waarbij elke letter een criterium vertegenwoordigt voor de selectie van een goed groeiaandeel.
- C – Huidige kwartaalwinst per aandeel
- A – Jaarlijkse winstgroei
- N – Nieuwe producten, nieuw management, nieuwe hoge prijzen
- S – Vraag en aanbod
- L – Leider of achtervolger
- I – Institutionele sponsoring
- M – Marktrichting
Wie is William J. O’Neil?
William J. O’Neil is een Amerikaanse ondernemer, effectenmakelaar en schrijver. Hij is de oprichter van de beursvennootschap William O’Neil & Co. Inc die werd opgericht in 1963. Zoals eerder vermeld, richtte hij in 1983 ook de krant ‘Investor’s Business Daily’ op. Hij is de auteur van een aantal succesvolle boeken: ‘How to Make Money in Stocks’ en ‘The Successful Investor’, en is de schepper van de CANSLIM-beleggingsstrategie.
In de jaren vijftig onderzocht O’Neil door de jaren heen een aantal van de best presterende aandelen. O’Neil wilde graag weten wat de gemeenschappelijke kenmerken waren van de beste aandelen. Wat maakte ze zo’n geweldige koop? Maar ook, wat was de oorzaak van hun uiteindelijke waardevermindering?
O’Neil ontdekte uiteindelijk dat deze aandelen zeven gemeenschappelijke kenmerken vertoonden voordat de aandelen enorme winsten boekten. Die zeven gemeenschappelijke kenmerken staan nu bekend als de CANSLIM-criteria. Deze criteria vormen daarmee de basis van de strategie. Hij ontdekte echter ook dat de groeiaandelen die waarde verloren uiteindelijk ook soortgelijke gebeurtenissen lieten zien.
In 1984 maakte O’Neil zijn onderzoek in gedrukte vorm beschikbaar met de lancering van Investor’s Business Daily – een nationale zakenkrant die concurrentie met The Wall Street Journal beoogde.
William O’Neil gebruikte zijn bevindingen van de CANSLIM-criteria om investeringssucces te behalen en hij werd destijds de jongste persoon die een “stoel” op de New York Stock Exchange kon kopen. Er wordt gespeculeerd dat hij meer dan $ 100 miljoen aan winsten heeft bereikt met zijn CANSLIM-criteria.
De zeven CANSLIM-criteria
In de volgende sectie zullen we de CANSLIM-criteria nader toelichten. Alle CANSLIM-criteria die hier worden uitgelegd zijn redelijk eenvoudig en duidelijk zodat iedereen deze criteria kan toepassen.
C – Huidige kwartaalwinst per aandeel
De huidige kwartaalwinst per aandeel (WPA) is sterk gestegen ten opzichte van dezelfde kwartaalwinst gerapporteerd in het voorgaande jaar. De groei van de winst per aandeel en omzet in de afgelopen drie kwartalen zou indien mogelijk ook meer dan + 25% moeten zijn: hoe hoger, hoe beter. De reden hiervoor is dat de grote prijsstijgingen van groeibedrijven in de geschiedenis van de Amerikaanse aandelenmarkt bijna altijd werden voorafgegaan door hoge stijgingen van de winst per aandeel en omzet. Een groeiversnelling van bijvoorbeeld + 24% naar + 32% en + 47% duidt op een bijzonder hoge dynamiek.
A – Jaarlijkse winstgroei
Het tweede criterium betreft de jaarlijkse winststijging over de afgelopen vijf jaar. Net als bij de kwartaalanalyse (de eerste letter in de lijst van CANSLIM-criteria) komen alleen bedrijven in aanmerking die kunnen terugkijken op een gestage groei in de afgelopen jaren. Voor de winst per aandeel en omzet wordt uitgegaan van groeipercentages van minimaal + 20% per jaar. Een stijgende omzet geeft ook aan dat de stijgende verkopen de kostenstructuur verbeteren.
N – Nieuwe producten, nieuw management, nieuwe hoge prijzen
In het verleden was een nieuw of innovatief element binnen een bedrijf een andere fundamentele voorwaarde voor het realiseren van bovengemiddelde koersstijgingen. Om een succesverhaal te laten bestaan, moest een bedrijf zich kunnen onderscheiden van de concurrentie. Een productinnovatie of een nieuwe populaire dienst betekent vaak een doorslaggevend concurrentievoordeel. Dit helpt het bedrijf vervolgens om een doorslaand succes en een uitstekende marktpositie te behalen.
S – Vraag en aanbod
Voordat een aandeel een in aanmerking komende CANSLIM-criteria belegging is, moeten er eerst voldoende aandelen in de omloop zijn. Want alleen liquide aandelen garanderen goede aan- en verkoopprijzen zonder grote prijsverschillen. Het dagelijkse handelsvolume moet daarom minimaal 3 miljoen USD bedragen en de marktkapitalisatie van het bedrijf ongeveer meer dan 300 miljoen USD. U kan gerust het equivalent berekenen van een niet-Amerikaans bedrijf.
L – Leider of achtervolger
Het betreffende bedrijf waarin u wilt beleggen kan het beste een leidende rol spelen binnen zijn branche, dus het mag geen volgeling zijn. Het bedrijf moet de onbetwiste marktleider zijn of het snelst groeiende bedrijf zijn in een branche. Marktleiders hebben doorgaans de beste kostenstructuur en de hoogste winstmarges.
I – Institutionele sponsoring
Het betreffende bedrijf waarin u wilt beleggen moet al ontdekt zijn door een aantal fondsen en investeringsmaatschappijen. Het beste zou zijn als het volume van de aandelen die door de fondsen worden aangehouden gedurende een aantal kwartelen gestaag zouden stijgen. Fondsmanagers en grote beleggers zijn vaak de eersten die horen van een positieve bedrijfsontwikkeling. Als de altijd goed geïnformeerde professionals op grote schaal investeren in een groeiaandeel, dan is de kans op stijgende prijzen bijzonder groot.
M – Marktrichting
De kustlijn verandert in verschillende tijden en omstandigheden; eb en vloed. Op de aandelenmarkt is het niet veel anders. Een positief beursklimaat zorgt ervoor dat er voldoende vraag is naar aandelen voor verdere stijgingen na technische breuken. De aandelenmarkt zou daarom in een intacte opwaartse trend moeten zitten om nieuwe beleggingen te initiëren. De reden hiervoor is dat zelfs de beste aandelen dalen wanneer de algemene markt te lijden heeft onder sterke verkoopdruk – of zelfs verandert in een bearmarkt. Het in de gaten houden van de indices is daarom uitermate belangrijk.
De perfecte instap in een CANSLIM-criteria belegging
Nadat William J. O’Neil de zeven CANSLIM-criteria bedacht, deed hij onderzoek naar het perfecte instappunt. Volgens O’Neil is het de beste tijd om aandelen te kopen wanneer een aandeel zich uit een corrigerende beweging breekt. Een correctie of een consolidatie vindt plaats wanneer een aandeel zijwaarts handelt of een beetje van zijn waarde verliest na een grote stijging van de prijs.
Volume
Op de dag van de breuk van een technische correctie, zou het handelsvolume van een aandeel minstens + 40% boven dat van een gemiddelde handelsdag moeten liggen. Voor O’Neil is dit een belangrijke voorwaarde, want volgens hem staat een hoog handelsvolume gelijk aan een sterke vraag van grote marktparticipanten.
Meer handelsactiviteit vergroot de kans op een verdere prijsstijging. In het geval van gematigde handelsvolumes treedt echter vaak een zogenaamde “valse uitbraak” op. Dat wilt zeggen dat de breuk van de correctie niet succesvol zal zijn.
Cup-with-handle (beker met handvat)
De “Cup and Handle” of “Cup with Handle” grafiekpatroon is een van de meest voorkomende en tegelijkertijd meest betrouwbare grafiekpatronen voor toetreding tot groeiaandelen. De vorming ontstaat doordat na een prijsstijging, de prijs van een aandeel met ca. 15% tot 33% zakt.
Daarna stijgt de prijs gestaag richting het vorige hoogtepunt, wat resulteert in de bekervorm. Meestal vormt de oude top dan een weerstand die bij de eerste poging niet te overwinnen is. Dit wordt gevolgd door nog een korte correctie van ten minste één week, waardoor het “handvat” ontstaat.
Over het algemeen zou de vorming van dit patroon minstens zeven weken moeten duren. Hieronder kun u een voorbeeld vinden:
Double bottom (dubbele bodem)
De “dubbele bodem”, waarbij de grafiek de letter W toont, lijkt qua tijd en diepte van correctie op de “cup with handle”. Na het stijgen, maakt het aandeel een dieptepunt en stijgt dan weer zonder een nieuw hoogtepunt te markeren. Dit wordt gevolgd door een tweede dieptepunt. Idealiter hangt de tweede laagste waarde van de ‘W-patroon’ iets lager dan de eerste, zodat veel zwakke beleggers op dit punt verkopen. Als het aandeel dan met een hoog handelsvolume boven het middelhoge koersniveau uitkomt, wordt er een koopsignaal gegeven. De formatie van een dubbele bodem consolidatie heeft ook een zeer hoge succesratio.
Flat Base (vlakke basis)
Met dit grafiekpatroon beweegt een aandeel gedurende ten minste vijf weken zijwaarts tijdens een opwaartse trend in een zeer smal handelsbereik van maximaal 15%. Het smalle handelsbereik laat zien dat, ondanks de stijging, slechts enkele investeerders winst nemen of dat er voldoende kopers actief zijn om de prijs te ondersteunen met hun kooporders. Een toetreding tot het aandeel zou uiteindelijk in deze formatie moeten plaatsvinden wanneer de prijs tijdens zware handelsactiviteit uit de formatie breekt.
Stoporders en winstdoelen
Over het algemeen stelt William O’Neil voor om winst te nemen van + 20% tot + 25% nadat u de aandelen hebt gekocht, aangezien er na stijgingen van deze omvang vaak een correctie zou zijn die een deel van uw winst zou kunnen opeten – dit is echter een suggestie en geen vaste regel. Tegelijkertijd raadt O’Neil aan om de verliezen consequent te beperken tot -7% tot -8%. Een winstdoelstelling van bijvoorbeeld + 24% en een stoporder van -8%, resulteert in een uitstekende risico-opbrengstverhouding van 3:1. Met deze ratio zou u winstgevend zijn als ten minste elke vierde transactie winst oplevert.
Casestudy van de CANSLIM-criteria
In dit volgende gedeelte zullen we een casestudy van Netflix bespreken om de strategie beter te begrijpen.
Netflix bracht een revolutie teweeg in de manier waarop mensen films keken, het is dus geen verrassing dat het aandeel van Netflix buitengewoon succesvol is geweest (vooral na de crisis van 2008). Beleggers die Netflix in september 2009 kochten, zagen een rendement van 700% (!) in hun belegging. In dit voorbeeld behandelen we elke letter van de CANSLIM-criteria en kijken we ook naar de grafiek.
C – Huidige kwartaalwinst per aandeel
De groei van de winst per aandeel in elk van de laatste drie kwartalen voordat het koopsignaal werd gegeven, bedroeg meer dan 35%. Maar groeiaandelen hebben hoge omzet nodig om de groei van de winst per aandeel te ondersteunen. De kwartaalomzetgroei van Netflix was redelijk goed, met elk kwartaal een omzetstijging van meer dan 15%.
A – Jaarlijkse winstgroei
Vóór september 2009 had Netflix de vier jaren daarvoor een stijging van de winst per aandeel. Van 2005 tot 2006 steeg de winst per aandeel met 148%. De jaren daarna kende het bedrijf een groei van 23% in 2007, en 42% in 2008. Ver boven de marges die vereist zijn voor een goed groeiaandeel.
N – Nieuwe producten, nieuw management, nieuwe hoge prijzen
Netflix was een paar jaar geleden zonder twijfel één van de pioniers in de entertainment- en technologiesector. De diensten en het assortiment van Netflix, konden niet geëvenaard worden door de concurrenten. In dit voorbeeld is dus zeker rekening gehouden met de letter ‘N’ van de CANSLIM-criteria.
S – Vraag en aanbod
Het aandeel van Netflix bedroeg gemiddeld 7 miljoen USD aan handelsvolume per week, wat meer dan genoeg is om in aanmerking te komen als groeiaandeel op basis van de CANSLIM-criteria. Hun marktkapitalisatie lag eerder aan de hogere kant van het spectrum met een waarde van $ 2,5 miljard. Maar er wordt ook aangeraden om aandelen te selecteren met een marktkapitalisatie van boven de $ 300 miljoen..
L – Leider of achtervolger
Netflix was een echte leider in de technologiesector na de crisis in 2008. Netflix was het eerste bedrijf dat een streamingplatform begon in 2007, de concurrenten Hulu en CBS kwamen pas twee jaar later af met hun eigen streamingplatform. Daarnaast was het aandeel Netflix ook één van de eerste aandelen die herstelde van de crisis van 2008 zonder al te veel schade aan het aandeel.
I – Institutionele sponsoring
Het aandeel Netflix was razend populair bij de grote beleggingsondernemingen. Het is dan ook geen verrassing dat Netflix in bijna elk kwartaal nieuwe fondsbezitters kreeg. Dit is zeer belangrijk in de CANSLIM-criteria, maar houd er rekening mee dat het aantal fondseigenaren in evenwicht moet zijn. Het wordt aanbevolen om uw aandelen te verkopen als de aandelen van een bedrijf in handen zijn van te veel fondsen. O’Neil suggereert dat meer dan 10.000 institutionele beleggers in een aandeel misschien net iets te veel is.
M – Marktrichting
De markt kwam net uit de ergste crisis die het had meegemaakt sinds de grote depressie van 1929. De markt begon te veranderen in een echte bullmarkt, waarbij de algemene marktindices nieuwere kleine hoogtepunten bereikten. Dit is misschien wel één van de belangrijkste CANSLIM-criteria om in de gaten te houden. Om winstgevend te beleggen in groeiaandelen moet een bullmarkt actief zijn. In een bearmarkt zijn groeiaandelen de aandelen die het meest zullen zakken in waarde, wat betekent dat u aandacht moet besteden aan het marktsentiment.
Grafiek van Netflix
De grafiek van Netflix gaf een perfect koop signaal in september 2009 toen het uit een ‘cup with handle’ patroon brak met een hoog handelsvolume. Dit was dan ook het perfecte scenario voor CANSLIM beleggers. Alle CANSLIM-criteria waren afgevinkt wat betekent dat u alleen nog maar een technisch signaal nodig had.
Elk jaar zijn er een heel aantal aandelen die dezelfde CANSLIM-criteria aantonen die Netflix hier heeft getoond. Met een beetje voorbereiding kunt u ook gebruik maken van de CANSLIM-strategie en uiteindelijk beter beleggingen uitvoeren.
Hebt u interesse in andere beleggingsstrategieën waarvan u kunt profiteren? Bekijk dan zeker onze blog ‘Beleggingsstrategieën’.
Zelf beleggen bij LYNX
LYNX geeft u de mogelijkheid om aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te kopen of te verkopen. U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in meer dan 30 landen. Bekijk ons uitgebreide aanbod: