Dinsdag, slechts één dag voor Shopify met cijfers zou komen, was er een knal.
Volgens het rapport zal de Canadese e-commercespecialist ongeveer 1.000 werknemers ontslaan, wat overeenkomt met ongeveer 10% van het personeelsbestand. Dit veroorzaakte ware paniek, de koers van het aandeel kelderde met bijna 15%.
De kwartaalcijfers van aandeel Shopify
Op de beurs werd dit zeker gezien als een slecht voorteken voor de kwartaalcijfers. Het suggereert ook dat Shopify zich heeft misrekend en dat de groei in de toekomst lager zou kunnen uitvallen dan eerder werd aangenomen.
Het bedrijf was ervan uitgegaan dat de verschuiving naar e-commerce door Corona was versneld en in één klap met 5-10 jaar naar voren was gekatapulteerd. Voor deze stelling kan zeker worden gepleit, want men kan er rationele argumenten voor vinden. De realiteit toont echter aan dat dit niet is gebeurd en dat er een terugkeer is geweest naar de langetermijntrend.
Bron: US Census Bureau / https://www.census.gov/retail/index.html#ecommerce
Dit betekent dat de online detailhandel natuurlijk blijft groeien en aan belang wint, maar dat er geen echte sprong heeft plaatsgevonden. Eigenlijk is dat verbazingwekkend. Door Covid werden talloze bedrijven gedwongen te digitaliseren en een online winkel op te zetten. Dat het aandeel van de detailhandel hierdoor niet blijvend verschoof in de richting van online en dat dit effect tijdelijk was, is tamelijk verbazingwekkend.
Huidige situatie
Nadat Shopify de vorige dag al met 14,48% was gekelderd, ontkiemde de hoop. Voorbeurs stond het aandeel tijdelijk ruim 3% hoger. Deze hoop is voorlopig de bodem ingeslagen. De winst kwam namelijk uit op -0,03, per aandeel, onder de verwachtingen van +0,04 USD. Ook de omzet van 1,30 miljard bleef achter bij de ramingen van analisten van 1,35 miljard USD.
Dat was misschien aanvaardbaar geweest, maar het slechte nieuws gaat verder. Shopify verwacht dat zijn operationele verlies in het derde kwartaal aanzienlijk zal toenemen en dat het niet winstgevend zal zijn voor de hele tweede helft van het jaar.
Daarnaast moeten ze ook roeien met de riemen die ze hebben op het gebied van groei. Voorheen gingen ze ervan uit dat het momentum in de loop van het jaar zou aantrekken, maar nu gaan ze uit van een gestage groei.
Vooruitzichten en waardering aandeel Shopify
Dit klinkt nogal onaangenaam, en dat is het ook. Daarom is een negatieve reactie op de aandelenkoers ook begrijpelijk. Sommige zaken mogen echter niet uit het oog worden verloren. Een “gestage groei” betekent nog steeds groei op het huidige niveau – en dat is niet laag.
Shopify wist in het eerste kwartaal de omzet met 22% te verhogen, en in het tweede kwartaal was de stijging 16%. Gecorrigeerd voor valuta zou dat nog meer zijn geweest. Als we ervan uitgaan dat de groei dit jaar op 16% zal uitkomen, dan vertaalt zich dat naar 5,49 miljard dollar aan jaaromzet. Tegen de huidige aandelenkoers van 29,47 dollar zou Shopify daarmee een P/E van 6,8 hebben.
Het hoeft nauwelijks vermeld te worden dat het bedrijf in het verleden veel hoger gewaardeerd werd. In feite is Shopify op bijna elk punt duurder geweest sinds zijn beursgang. In de afgelopen vijf jaar was de KUV gemiddeld 23,6. Als je de hype-fase vanaf 2020 buiten beschouwing laat, was de KUV gemiddeld 12,4.
Grafiek vanaf 07/27/2022 – Koers: 29,47 Short: SHOP – Wekelijkse Candles
De steun op 30 USD werd wekenlang met succes verdedigd en dreigt nu te breken. Als Shopify in de reguliere handel onder de 30 USD zakt, zal er een verkoopsignaal zijn met een eerste koersdoel op 27 USD. De meerjarige opwaartse trend loopt op dit niveau.
Onder dit niveau zou een verlenging van de correctie in de richting van 25 of 21 USD verwacht mogen worden. Indien de koers zich ondanks al het slechte nieuws boven de 30 USD weet te stabiliseren, zou dit een uiterst positief teken zijn. Wanneer aandelen ondanks slecht nieuws stoppen met dalen, is de bodem meestal niet ver weg.
--- ---
--- (---%)Displaying the --- grafiek
Displaying today's chart